Dummere end dum

Hej

Jeg er en pige på tolv år, der er begyndt at føle sig meget dum (fagligt).

Her for omkring et år startet det, jeg begyndte ikke længere, at gå op i skole fulgte faktisk slet ikke med i timerne længere. I starten var det også fint for mig, jeg havde ingen problemer med at følge med i timerne, men lige pludseligt begyndt det hele at komme tilbage, og bide mig i røven.
Jeg havde misset en masse fagligt, og det har der siden den gang, vært den hårdeste periode for mig.
Jeg er rigtig ked af jeg ikke er særlig klog længere, men mine forældre tror begge jeg stadig er, så når jeg i min mat nationaltest for “undermiddel,undermiddel,og middel”så må jeg lyve ,og sige jeg ikke gjorde mig umage, selv om jeg brugte alle mine hjerneceller på det.

Har i nogle gode råd til at få indhentede skolen, og måske få noget ekstra hjælp uden for skolen, da de 3 min læreren har til vær i elev ikke hjælper særlig meget.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Jeg er helt sikker på, at du ikke er dum! Dit brev herind viser nemlig, at du jo faktisk tager ansvar og gerne vil gøre dit allerbedst igen.

Det er almindeligt, at man i perioder er lidt træt af skolen og måske ikke får fulgt ordentligt med – det er helt almindeligt. Dog er det vigtigt, at man får lidt hjælp, når man er i de perioder, så perioderne ikke varer for længe. Så kan det nemlig være ekstra svært at indhente det, som man ikke har lært.

Jeg ved godt, at du ikke har været helt ærlig over for dine forældre, men det synes jeg, du måske skal overveje at være. Så kan de nemlig hjælpe dig med at få den støtte, som du har brug for.

Når du så kommer tilbage fra ferien, kan du og dine forældre tage kontakt til dine lærere og høre, hvordan I bedst muligt hjælper dig, så du kommer godt fra start i det nye skoleår. Måske kan du i en periode få lidt mere støtte i timerne fra lærerne eller måske få lidt ekstra undervisning, hvis lærerne mener, at det kunne være en god ide. Og når du selv er motiveret, er det altid meget lettere for lærerne at hjælpe dig. Husk det. De vil altså gerne vide, at du har lyst til at ændre nogle ting.

Det kan også være, at lærerne kan hjælpe dig med nogle opgaver, som du kan lave efter skole. I flere kommuner er der forskellige lektiecafeer, fx på biblioteket. Det kan du jo overveje at undersøge, om der også er der, hvor du bor.

Lige nu synes jeg dog, at du skal give dig selv lov til at holde ferie, så du er klar til det nye skoleår. Kroppen og hovedet har brug for at “koble af” – og al for mange bekymringer i ferien er ikke godt for nogen. Så tag en snak med dine forældre, hvis du har mod på det, så I sammen kan tage kontakt til skolen, når skoleåret starter.

Jeg håber, du kan bruge mit svar? Ellers er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.

Mange hilsner
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.