droppe ud af folkeskolen.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år Tusind tak for dit brev, og fordi at du har valgt at skrive ind til os for at få lidt råd. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan. Du lyder som en begavet ung pige. Og jeg synes det er ærgerligt at lærerne ikke har formået at hjælpe dig noget mere i timerne. Hvis du synes, at du ikke rigtig lærer noget, burde du have været udfordret noget mere, eller måske endda have hoppet en klasse over. Men det er der nok desværre ikke så meget at gøre ved lige nu. Du skriver at du går i 9. Klasse og du vil derfor blive færdig til sommer. Jeg tænker at det er lidt ærgerligt at stoppe nu, når nu du er så tæt på. Hvad tænker du selv om det? Man kan noget mere med en 9. klasse afgangsbevis end uden. Så hvis du om noget tid beslutter dig for at læse videre og søge ind på en erhvervsuddannelse eller en ungdomsuddannelse, så har du mulighed for at søge ind på det, som interessere dig. Disse uddannelser vil ofte også være lidt mere spændende fordi man rent faktisk kommer til at bruge sin tid på noget, man synes er spændende. Jeg synes derfor, at du skal overveje om du vil ærgre dig over ikke at færdiggøre 9. klasse? Det kan også være en god ide at tage fat på din uddannelses-vejleder på skolen. Hvis du ikke har en på din skole, kan du se her hvor du ellers kan finde en: Find din uddannelsesvejleder. Vedkommende kan hjælpe dig med at tale omkring dine tanker for fremtiden, og hvilke uddannelser du godt kunne tænke dig. Det kan måske hjælpe dig noget mere omkring dit dilemma med om, hvorvidt du skal droppe ud eller ej. I kan også eventuelt tage fat i dine lærere og sørge for, at du bliver udfordret noget mere i timerne, så du får lært noget her den sidste tid. Der er krav om af differentieret undervisning i skolen, så undervisningen tilpasses den enkelte i klassen. Det kan være svært at leve op til i klasser med mange elever. Måske kunne det også være en idé at kontakte Mensa, de har også telefon linje for forældre med “gifted children”, altså børn med høj intelligens. Hvis der er behov for at få noget vejledning til dig, og at udfordre dig fagligt… Du skriver ikke noget om dine forældre, men jeg bliver lidt nysgerrig på, om du har haft talt med dem og hvad de siger til alt det her? Derudover er jeg også lidt nysgerrig på om, der kan ligge nogle andre ting bag, der gør, at du ikke kommer så tit i skolen? Det kan være en god ide at tale med din lærer om din trivsel i skolen, så du har lyst til at komme det sidste halve år. Hvis du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat, smse eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Så kan du få en snak med en rådgiver, hvor du kan uddybe lidt mere. Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.