Dovenskab

Hej BB
jeg er en dreng på 1½ år og jeg har et stort problem. Problemet er at jeg er mega doven. Det er et stort problem for mig fordi, jeg kommer som regel forsent i skole eller også kommer jeg slet ikke i skole. Jeg får heller aldrig lavet mine lektier, og jeg er aldrig sammen med nogen. Jeg har heller ikke noget job fordi jeg ikke tar mig sammen. Jeg håber at i kan hjælpe mig for det er et stort problem for mig.
 Mvh den 14 årige.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng Tak for dit brev. Det er super, at du har valgt, at du gerne vil lave om på dit liv – er det ikke det, du gerne vil? Dovenskab er en mærkelig størrelse. Hvis man slår ordet, doven, op i en ordbog, så betyder det ”som ikke gider, eller ikke har lyst til”. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg ikke, at det er fordi, du ikke gider, eller ikke har lyst til, at gøre de ting, som du skal. Hvis jeg har ret i det, så betyder det jo, at du ikke er doven. Så er der altså noget andet, der gør, at det ikke lykkedes for dig, fx at stå op om morgenen. Det mest åbenlyse, er din alder. Når man nærmer sig puberteten, eller er i puberteten, så sker der en helt masse ændringer inde i kroppen. Alle disse ændringer medfører faktisk, at man bliver rigtig træt, og dermed har brug for at sove mere. Hvis man ikke får sovet nok, ja så kan det jo være svært at komme op om morgenen, og man kan gå og være konstant træt, hvilket kan betyde, at man virker som en, der er doven. Tror du, vi har fat i noget af problemet her? En god måde at forsøge at løse det på, kunne fx være, hvis du gik lidt tidligere i seng! Men, man siger jo altid (og det er ganske rigtigt), at det skal være motivationen, der driver værket. Det betyder, at hvis du ikke er motiveret for at stå op om morgenen, så kan det svært at komme op.

Hvordan står det til med venner? Har du et par gode venner, eller måske bare en enkelt? Har du en fritidsinteresse? Kan du følge med i skolen, eller er det afsindig svært? Er du glad – sådan helt glad? Det kunne være nogle rigtig gode spørgsmål at få tænkt over.

Når du har gjort det i et stykke tid, så synes jeg, at det ville være en god ide, hvis du fik talt med nogen om lige præcis de spørgsmål. Hvis du har det godt med dine forældre, så vil det være oplagt, at tale med dem om det. Ellers kunne det være en bedsteforælder, en vens forældre eller måske en lærer på skolen.

Det ville være rigtig fint, hvis du starter snakken, på samme måde, som du har skrevet dit brev herind. Lidt sådan her – ”de her ting, kan jeg ikke få gjort. Det virker næsten som om, at det er fordi, jeg er doven, men det er jeg ikke, fordi jeg ville ønske, at jeg kunne gøre det” Dernæst vil det være rigtig fint, hvis du kunne fortælle om dit brev herind til, og om de spørgsmål, som jeg har stillet dig. Nå, jeg håber at mit svar, kan hjælpe dig i gang med at løse dine problemer. Det virker som om, at du faktisk er ret interesseret i at løse dem, og så tror jeg faktisk også godt, at det kan lade sig gøre. Du er altid velkommen til at skrive herind igen, du kan også skrive på BørneChatten http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx
eller du kan ringe på BørneTelefonen på 116 111 Jeg håber det bedste for dig J Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.