Brev
Dilemma
Altså Går i 7ende, alle fra min klasse har en mega! God stil. Jeg syntes selv jeg har en god stil, men jeg går i det samme tøj hver uge!!.
Jeg vil gerne have mere tøj, men det er bare så dyrt og jeg har ingen penge
Har været i genbrug flere gange, men finder aldrig noget som interessere mig!
😔
Pigerne fra klassen spørger altid hvorfor jeg har det samme på!!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12 årig pige
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have mere tøj – det tror jeg de fleste i din alder gerne vil. Hvor er det skønt, at du syntes du har en god stil.
Det er jo det vigtigste at du selv mener din stil er god, og at du er tilfreds med den. Om de andre kan lide den eller ej må de om, så længe du føler dig godt tilpas.
At gå i genbrugsbutikker kan være en virkelig god ide, og man kan blive inspireret til nye måder at sætte tøj sammen. Men nogen gange finder man bare aldrig lige det man er på jagt efter.
Desværre kan det virke som om alle skal være smarte og have nyt tøj på hele tiden, men i virkeligheden er det de færreste som har råd til dette. Det kan ligge et unødvendigt pres på jer unge imellem, og det er synd.
Måske kan du styrke dig selv i, at du har god stil, at du skal være glad for at du kan lide din egen stil. Næste gang du bliver spurgt, hvorfor du hele tiden går i det samme, kan du jo svare: Fordi jeg føler mig godt tilpas og syntes det er pænt/smart/fedt.
Der er også nogen veninder som bytter tøj med hinanden, så de ikke skal ud og købe nyt. Nogen gange kan man synes, at en bluse ikke lige er én mere, men måske en veninde synes, at den lige er noget for hende. Kunne det være en idé at rotere eller bytte tøj mellem veninderne?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen