Brev
Der der med at være god nok
Hej bb.
Jeg er er en pige på 13 år, som føler at jeg ikke er god nok. Jeg har længe haft det svært med mig selv; mit udseende, min krop, min vægt, min personlighed, osv.
Jeg er generelt en aktiv pige som spiller fodbold 2 gange om ugen. Jeg elsker fodbold og er begyndt at træne med de ældre piger fra årgangen over mig. Jeg plejer at spille godt, men jeg bliver så nervøs af at spille med dem. Jeg laver fejl og presser mig selv hårdt: alligevel gør jeg det ikke godt nok. Tanken presser sig ind i mit hoved hver gang.
Når det sker plejer jeg at bore mine negle hårdt ned i håndfladerne eller på håndryggen. Jeg føler at jeg fortjener smerten og det motiverer mig lidt.
I skolen er jeg vist det, man kalder en stræber. Jeg får gode karakterer og virker som en dygtig elev. Problemet er, at jeg forventer for meget af mig selv. Jeg græd, da jeg fik 7 i dansk fremlæggelse, især fordi jeg har det svært med at stå foran hele klassen.
Derhjemme skændes jeg tit med min mor. Hun siger tit, at jeg er besværlig, urimelig, en hystade, unfair og tarvelig. Det gør mig ked af det, selvom hun undskylder og benægter de fleste grimme ord. Jeg har prøvet at snakke med hende, men hun bliver bare vred.
Min vægt fylder meget til hverdag. Jeg er 159 høj og vejer 58 kg. Jeg er ret kraftigt bygget, altså bredskuldret og robust. Det gør mig ked af det, når jeg ser på mit overskydende fedt og så på alle de spinkle og tynde piger i klassen.
Generelt føler jeg mig uperfekt og forkert. Jeg føler ikke, at jeg er god nok eller at det jeg gør er godt nok. Jeg bruger tit metoden med neglene, det hjælper mig med at tænke på smerten istedet for alt det andet.
Jeg ville gerne snakke med mine forældre, men jeg føler mig til besvær efter alt de har gjort for mig. (Er særlig sensitiv og det har kostet lidt penge at få hjælp til.)
Jeg har virkelig brug for at få alle de dårlige tanker ud af mit hoved, for de fylder alt for meget i min hverdag.
Undskyld det blev et langt brev;
Kh M
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Hvor er du god til at sætte ord på nogle af de følelser, som du går rundt med. Jeg håber så inderligt, at mit svar måske kan give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du kan få det bedre - og få de dumme tanker ud af hovedet! De er nemlig slet ikke det værd.
Når jeg læser dit brev, så får jeg et billede af en pige, der er hård ved sig selv. I stedet for at se på dine egne kvaliteter, så sammenligner du dig med andre – og hvor er det ærgerligt, for du er lige så meget værd som dem. Du ved det bare ikke endnu! Husk at du er dig, og man er forskellige og god til forskellige ting og på forskellige måder. Det er det, som er det gode ved os, at vi ikke skal være kopier af hinanden, men unikke personer. Det skal du have hjælp til at få øje på.
Jeg kan forstå, at du har forsøgt at tale med din mor. Men at hun siger mange ting, som ikke lige er det du har brug for. Kunne det være en mulighed at prøve og skrive et brev til hende og forklare, hvad det er for nogle tanker, du går rundt med? Det virker jo til, at du har meget at se til, som virker til at blive for meget ind i mellem. Det kan godt lægge et pres, som ikke er godt, at du kæmper med alene. Mon din mor er klar over, at der et pres på og du er så ked af det? Selvom det er svært, så må du aldrig tænke, at du er til besvær. Du er dine forældres barn – og selvom du tidligere har fået lidt hjælp, så betyder det jo ikke, at du ikke skal have det igen. Du har ret til at have det godt. Ret til at få de dårlige tanker ud af dit hoved! Husk, at det altid er de voksnes ansvar at sørge for, at du har det godt. Du er kun et barn. Jeg tænker, at dine forældre også ved, at det er muligt at støtte dig - som de har gjort før. Nogen gange tager det lidt tid for de voksne at forstå, at man har brug for deres hjælp. Derfor kan det være nødvendigt at sige det mange gange eller at skrive det til dem, så de har tid til at læse og forstå, hvad du har brug støtte til.
Jeg tænker også, at det vil være helt ok at spørge din lærer om en snak om at fremlægge, så du bliver mere tryg i det. Der er med sikkerhed andre i klassen, som har det på samme måde. Derfor vil det være oplagt, at lærerne underviser jer i teknikker til at fremlægge. Man kan jo sige, at lærerne fremlægger hver dag for klassen, så de må jo også kende til de teknikker, som er gode. Hvis der en lærer, som du synes er særlig god til at fremlægge, så kunne det være den lærer, som du vælger at snakke med eller skrive til på intra?
Jeg ved ikke, om du kender Headspace? Men hvis ikke, så kan du måske prøve at besøge deres rådgivning eller kigge på: www.headspace.dk. Headspace har fx flere steder, hvor man kan kigge forbi, hvis man har brug for det. Du kan jo overveje det - og evt. se, om der skulle være et sted i nærheden af dig. Måske det kunne være noget for dig?
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen