Brev
Dårlige karakterer.
Hej børnetelefon.
Jeg er en pige på 15 år som går i 9. Klasse. Jeg plejede, at være en af de kvikke elever, som altid fik gode karakterer og var meget aktiv i timerne.
Men af en eller anden grund, har jeg ikke de sammen evner som jeg havde før sommerferien.
Lige siden jeg er startet i 9. Klasse her efter sommerferien er det hele bare gået ned af bakke.
Jeg fik en matematikopgave tilbage i dag og jeg fik kun 4! Alle de andre fra klassen fik 7 og 10-taller. Jeg havde lyst til at gå ud på toilettet og græde, for det her år er virkeligt vigtig for mig hvis jeg gerne vil blive indstillet til gymnasiet.
Har det meget dårligt, fordi det her er noget jeg virkelig brænder for.
Er bange og nervøs, ved ikke hvad jeg skal gøre. Hjælp mig!!!!!!!!! Jeg brænder virkeligt for, at komme ind på gymnasiet, det betyder en hel del for mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige i 9. klasse,
Tak for dit brev, som flot beskriver, hvor mange tanker du har omkring din 9. klasse eksamen. Jeg kan godt læse, at det er svært for dig lige nu.
Først vil jeg sige til dig, at det er normalt, at ens humør kører lidt op og ned i 9. klasse, og tingene kan være svære at overskue.
Specielt fordi nu er det ved at være slut med folkeskolen, og I skal gøre jer fortjent til at komme videre med det, I gerne vil. For dig er det gymnasiet.
Dejligt at du allerede nu er så afklaret med det.
Jeg tror, det vil hjælpe dig, hvis du fik en snak med din lærer om, hvorfor du har fået et 4-tal. Det er lærerens pligt at forklare dig, hvad du kan gøre bedre, og hvad der ikke har været godt nok.
Det er den eneste chance, du har for at kunne gøre dét bedre, som ikke er helt i orden.
Du kan måske også prøve at fortælle din lærer, at du har lidt svært ved at komme i gang her i 9. klasse og har brug for gode råd..?
Jeg ved godt, det er svært ikke at sammenligne sig med de andre og deres karakterer i klassen.
Men en måde, du kan passe på dig selv, er, at du aftaler med dig selv, hvad du er tilfreds med og holder det op imod, hvad du har brugt af tid på din opgave.
Det kan være rigtig hårdt, hvis man skal holde øje med, hvad de andre i klassen får i karakterer og forholde sig til det. Jeg ved, det svært at lade være, men man kan øve sig.
Så vidt jeg ved, er der kommet en ny måde at vurdere, hvorvidt man er egnet til gymnasiet eller ej. Det er ikke kun karaktererne.
De går også ind og ser på dine sociale kompetencer og andre ting.
Jeg tænker, det kunne give dig lidt ro, hvis du tog en snak med jeres studievejleder på skolen.
Studievejlederen er vant til at svare på spørgsmål fra unge, der har det som dig.
Håber du kan bruge svaret til at komme lidt videre.
Du kan også altid ringe til BørneTelefonen116 111, hvis du har lyst til at snakke med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen