Dårlig karaktere

Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.

Hej.

Jeg har været til nogle eksamener og har fået dårlige karaktere. Jeg gjorde alt hvad jeg kunne, og var sindsygt nervøs.

Jeg føler mig så dum! Jeg plejer at være en af de bedste i min klasse, men nu har jeg bare fået så dårlige karaktere…

Min mor bliver ved med at sige at jeg har for lidt selvtillid og skal tro mere på mig selv, jeg vil godt have hende til at holde op med at sige det hele tiden, men jeg kan ikke sige det uden at begynde at græde.

Mine årskaraktere er ret gode indtil videre. Men til alle mine eksamener har jeg kun lige bestået.

Jeg ved godt jeg er meget nervøs, men er det fordi jeg har for lidt selvtillid?

Hvad skal jeg gøre for at komme over mine dårlige karaktere og starte forfra?

Jeg tror snart ikke jeg kan klare flere dårlige karaktere.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Du skriver at du plejer at være en af de bedste i din klasse, men nu har fået dårligere karakterer. Det er svært for mig at vide hvad dårlige karakterer helt konkret mener. Mon det betyder lave karakterer eller ”bare” dårligere, end du har været vant til? Men ligegyldigt hvad påvirker det dig meget, kan jeg læse ud fra dit brev. Du skriver, at du føler dig dum, og at du har dårlig samvittighed, da du synes at du burde kunne klare det bedre end du gør.

At gå til eksamen kræver en del af en. Man skal forberede sig til det, ved ikke altid hvad man kan forvente sig, har også ofte brug for lidt held, og skal forsøge at efterleve nogle forventninger man møder hos lærere/klassekammerater/familie/ og ikke mindst sig selv.

Jeg ved det jo ikke, men det kan lyde til, at du måske er din egen værste kritiker. I hvert fald synes jeg du lyder til at være meget hård ved dig selv, og at du har meget store forventninger til dig selv. Der er ikke noget i vejen med at have forventninger til sig selv, at have et mål – men det er også en del af gamet, at det så ikke altid går, som man forventer og/eller ønsker.

Det lyder også til, at en del af din identitet er båret af, at du er hende, der får de gode karakterer? Men når alt kommer til alt er en karakter ”blot” et tal. En måleenhed på en nu og her præstation. Og jeg tænker at du jo er meget mere end det. Jeg tænker, at du nok ville have meget gavn af, hvis du øvede dig i at fokusere på alt det andet, du ellers er god til, som ikke nødvendigvis handler om at gå til eksamen.

Du skriver, at du ønsker råd til, hvorledes du kan komme over dine dårlige karakterer og starte forfra. De karakterer du har fået, kan du jo ikke gøre noget ved. De eksamener du har været til, er ovre. Så mit råd vil være at fokusere på, hvad der lykkes for dig, hvor de gode oplevelser gemmer sig. Jeg kan forstå, at du faktisk får rigtig gode årskarakter? Det vil sige, at du faktisk godt kan få gode karakter, ikke?

Din udfordring ligger i eksamenssituationen. Jeg kan fortælle dig, at du ikke er alene om at blive meget nervøs, når du går til eksamen. Sådan er der mange, der har det. At det blot handler om at få mere selvtillid, synes jeg er nemt sagt. Og din mor tænker måske nok ikke over, at man ikke lige får mere selvtillid, ved at andre fortæller en, at man mangler den og skal sørge for at få mere selvtillid – for hvordan gør man lige det?

Hvis du har en lærer, som du har tillid til og kan tale med, synes jeg du skal få en snak med ham/hende om hvordan du har det – du kunne fx vise dit brev og mit svar? Ved at få snakket med en voksen fx din lærer, kan det måske hjælpe dig til at få nogle værktøjer til, hvordan du kan gribe en eksamenssituation an, så du får mulighed for at opnå de resultater du ønsker dig. Måske I også kan få en god samtale om, hvordan du kan blive mindre nervøs ved eksamener.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du er altid velkommen til at skrive igen eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive i chatten, hvor der begge steder sidder rådgivere klar til at tale med dig.

Bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.