Computer – sociopatiske tendenser bl.a

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige,

Tak, for dit brev. Hvor er det flot, at du skriver her. Jeg kan godt, forstå at du er meget afhængig af din computer og at du føler tryghed ved den. Det lyder ikke rart, at dine klassekammerater kun taler med dig, hvis de skal have hjælp til deres computer.

Først og fremmest vil jeg sige, at det er rigtig godt, at du har nogle venner via nettet. Selvom det er venner du kender over nettet, er det jo stadig rigtige venner. Nogle gaming-venner mødes også i virkeligheden, mens andre “kun” er venner over nettet. Dette kan jo også afhænge af, hvor stor fysisk afstand der er. Men alle disse venskaber er lige rigtige og kan også være lige gode.

Du skriver I dit brev, at dine forældre ikke ved, hvor svært du har det socialt og at de ser din computer og det at meget af dit liv foregår online som et problem.
Jeg kan se, at du har fortalt alt dette til en person, det synes jeg er rigtig godt. Det er godt, at vide, at du har en du stoler på.
Jeg kan også godt se, at du ikke har lyst til at sige det til dine forældre. Hvad mon det er der gør, du ikke føler du kan stole på dine forældre og lærere? Er du mon nervøs for de ikke vil tage dine problemer alvorligt, eller måske ikke forstå dig? Du er rigtig god til i dit brev at forklare hvordan det er at være dig, og det virker til, du et eller andet sted er enige med dine forældre og dine lærere i at det er et problem du bruger så stor en del af din tid på computeren? Jeg tror at det er vigtigt, at dine forældre og dine lærere, ved hvordan du har det. Det er vigtigt, at de forstår, at din computer ikke er en forhindring, men derimod et redskab til at få venner og også, en hjælp til at du kan beskytte dig fra det sociale, som er svært. Jeg håber du vil give dem en chance til at lytte til dig og forhåbentlig hjælpe dig til at få det bedre socialt.

Hvis du har svært ved, at sige det til dine forældre direkte, kan du eventuelt sende dem en sms hvor du skriver, hvad du gerne vil sige til dem. Nogle gange, er det en rigtig god måde at åbne op for svære samtaler på. Et andet forslag kunne være at vise dem dit brev til os og måske også vores svar?

Jeg kan læse du er rigtig god til det med computere og du ad den vej ind imellem har kontakt med dine klassekammerater. Den store viden du har, kunne måske også være en måde at være en del af det sociale på. Hvis din lærere vidste hvordan du har det, kunne det måske tænkes din store kunnen kunne inddrages i hverdagen, fx i undervisningen, eller i nogle gruppeopgaver I skal lave, hvor du kan være med til undervise de andre. Måske det kan være en måde at blive en større del af det sociale. Det at være en nørd eller nørdet som du beskriver, behøver ikke at være en dårlig egenskab, for det viser også at du er en med særlige evner/kunnen, som du kan være stolt af.

Jeg vil nu også anbefale dig at bruge BørneTelefonen igen, vi har både chat-, sms-, og telefonrådgivning, hvis du kontakter os et af de steder, kan vi bedre give dig konkrete råd til, hvad du kan gøre, for at få alt med de voksne omkring dig. Du kan se vores muligheder på https://bornetelefonen.dk/faa-hjaelp/

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.