Bnge for vores lærer

Kære BB
Vi er to 13 årige piger og en 14 årig dreng der skriver, fordi vi er bange for vores matematik/idræts/geografi lærer. Fx. Hvis der er noget man ikke forstår i matematik og man spørger om hjælp råber han højt igennem hele klassen at man da bare er for dum og man ikke kan finde ud af noget.
Derfor er de fleste stopet med at spørge, men det bliver han selvfølgelig også sur over. Generelt taler han bare meget grimt, råber meget og er rigtig uhyggelig – og lidt halv slesk, også. Vi tog det op til et klassemøde engang, sammen med vores klasselærer, som var ligeglad, på trods af at hele vores klasse var bange for ham. Det samme er dem vi har talt med for parrelelklasserne.
 Hvordan for vi ´ham til at stope?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære alle 3

Tak for jeres brev. Det er rigtig godt at I skriver, for det I oplever er slet ikke okay. Desværre ved jeg, at I ikke er alene om sådanne oplevelser i jeres skoletid. I har rettigheder som skolebørn, og at blive forstået, respekteret, hjulpet og taget alvorligt er klart nogle af dem.

Først og fremmest vil det være en rigtig god idé at tale med jeres forældre om det. Jeg tror, det ville være rart for jer, at få snakket med nogle voksne, som kan lytte og bakke jer op.

Jeg tænker på, om I evt. har en anden lærer end jeres klasselærer, som I kunne tale med om det? Fx en lærer fra parallelklassen? Hvis I ikke kan få hjælp fra en lærer, vil jeg mene det er på sin plads, at I med hjælp fra jeres forældre, fik afholdt et møde – evt. med skolelederen, hvis det bliver nødvendigt.

Jeg håber virkelig, at I ikke opgiver kampen. Hvis der er noget at kæmpe for, mener jeg klart at det netop er at blive behandlet med respekt og ligeværd.

Jeg håber I kan bruge mine råd til noget.

I er meget velkommne til at skrive igen, hvis i har brug for det. I kan også vælge at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til BørneChatten. Begge steder sidder der rådgivere klar til at tale med jer.

Bedste hilsner BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.