Brev
Bliver ignoreret
Kære brevkasse
Jeg er en pige som går i 8. klasse. Man kan ikke sige at jeg har mange venner, men jeg er nu heller ikke alene i pauserne.
Når der skal dannes grupper på 2 og 2 så er jeg og 3 andre piger altid efterladt og lærerne må typisk styre hvem af os skal i gruppe med hvem. Den ene af dem taler jeg rigtig godt med (lad os kalde hende A). Vi har det så fint sammen dog er vi ikke sammen i pauserne. Hun er typisk sammen med dem fra parallelklassen. Og jeg har en anden kammerat jeg er med.
Nu kommer spØrgsmålet. A kan nogle gange ignorere mig og behandle mig som luft og det er sgu sårende. Andre gange higer hun efter at være i gruppe med mig. Og det er så forvirrende. Pt er hun i fasen hvor hun ignorerer mig og ikke vil være i gruppe med mig. Jeg overvejer lidt at begynde at give tilbage af samme skuffe for jeg gider ikke det pjat mere. Jeg gider ikke mere at folk skal hundse med mig alt efter deres behov og humør. Men er det forkert af mig? Er der andet jeg kan gøre i denne situation? Det skal også siges at vi er begge typer som er vellidt af lærerne. Aldrig havnet i problemer. Holder for os selv osv..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Hvor er du bare dygtig til at sætte ord på, hvordan det er at være dig i din klasse. Det er en stor styrke at kunne det.
Jeg kan godt forstå, at det føles sårende, når A skiftevis ignorerer dig og andre gange rigtigt gerne vil være i gruppe med dig. Det er aldrig rart at være uvidende om, hvordan hun lige er i humør til at behandle dig den pågældende dag. Du har helt ret i, at man ikke skal finde sig i at blive hundset med.
Det er forståeligt, at du har lyst til at give hende tilbage af samme skuffe. Men det er utrolig flot, at du reflekterer over om det vil være forkert, og om der måske er en anden måde at tackle det på. Når jeg læser dit brev, så bliver det tydeligt, at du er en meget velreflekteret pige, som gerne både vil behandles godt og behandle andre godt.
Jeg tænker, om du mon har prøvet at tale med A om det? Måske oplever hun en slags usikkerhed ved selv at være en af de piger, der altid er tilbage efter gruppedannelse. Det er sjældent rart at være den, der altid står tilbage. Måske det også er sådan, du har det?
Det vil i hvert fald være en god idé at tage hende til side i et frikvarter, eller måske skrive en SMS til hende, hvor du forklarer, at du egentlig synes I har det godt sammen. Men at du bliver ked af det, når hun i perioder ignorerer dig. Måske kan du sige, at du gerne vil være sammen med hende, men at det kræver at hun behandler dig ordentligt og ikke skifter attitude fra den ene dag til den anden. På den måde kan du få fortalt, hvordan du har det.
En anden løsning kunne være at tale med din lærer om det. Det lyder som om, at dine lærere allerede godt ved, at der er en udfordring med gruppedannelse i klassen, og måske kan de blive inspirerede til at danne grupper på en anden måde fremover, hvis du fortæller hvordan du har det. Det kan også være et emne, der kan tages op i klassens time i fællesskab.
Nu ved jeg ikke, hvordan du har det med de andre i klassen ud over A. Men hvordan ville det mon være, hvis du prøvede at komme i gruppe med nogle af de andre piger (eller drenge?), og lærte dem lidt bedre at kende? Hvis der er nogen, du særlig godt kunne tænke dig at komme i gruppe med, så kunne du måske nævne det for din lærer, eller spørge dem næste gang, om du må være med i deres gruppe? På den måde vil du måske få andre muligheder for at være med i en anden gruppe, hvis A fortsat er i meget skiftende humør. Hvad tænker du mon om det?
Det virker til du har et godt forhold med dine lærere og du skal vide i den sidste ende er det lærerenes ansvar at sikre at fællesskabet i klassen er godt og at alle trives, så jeg håber virkelig du vil tage en snak med den lærer du har det bedst med, så du forhåbentlig vil få det bedre i klassen, det har du fortjent.
Du har allerede vist en stor styrke ved at skrive herind. Jeg håber, at du kan bruge den fremover til at ændre på situationen, for du fortjener at have det godt i din klasse.
Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere om det.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen.