Bliver ignoreret

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Hvor er du bare dygtig til at sætte ord på, hvordan det er at være dig i din klasse. Det er en stor styrke at kunne det.

Jeg kan godt forstå, at det føles sårende, når A skiftevis ignorerer dig og andre gange rigtigt gerne vil være i gruppe med dig. Det er aldrig rart at være uvidende om, hvordan hun lige er i humør til at behandle dig den pågældende dag. Du har helt ret i, at man ikke skal finde sig i at blive hundset med.

Det er forståeligt, at du har lyst til at give hende tilbage af samme skuffe. Men det er utrolig flot, at du reflekterer over om det vil være forkert, og om der måske er en anden måde at tackle det på. Når jeg læser dit brev, så bliver det tydeligt, at du er en meget velreflekteret pige, som gerne både vil behandles godt og behandle andre godt.

Jeg tænker, om du mon har prøvet at tale med A om det? Måske oplever hun en slags usikkerhed ved selv at være en af de piger, der altid er tilbage efter gruppedannelse. Det er sjældent rart at være den, der altid står tilbage. Måske det også er sådan, du har det?

Det vil i hvert fald være en god idé at tage hende til side i et frikvarter, eller måske skrive en SMS til hende, hvor du forklarer, at du egentlig synes I har det godt sammen. Men at du bliver ked af det, når hun i perioder ignorerer dig. Måske kan du sige, at du gerne vil være sammen med hende, men at det kræver at hun behandler dig ordentligt og ikke skifter attitude fra den ene dag til den anden. På den måde kan du få fortalt, hvordan du har det.

En anden løsning kunne være at tale med din lærer om det. Det lyder som om, at dine lærere allerede godt ved, at der er en udfordring med gruppedannelse i klassen, og måske kan de blive inspirerede til at danne grupper på en anden måde fremover, hvis du fortæller hvordan du har det. Det kan også være et emne, der kan tages op i klassens time i fællesskab.

Nu ved jeg ikke, hvordan du har det med de andre i klassen ud over A. Men hvordan ville det mon være, hvis du prøvede at komme i gruppe med nogle af de andre piger (eller drenge?), og lærte dem lidt bedre at kende? Hvis der er nogen, du særlig godt kunne tænke dig at komme i gruppe med, så kunne du måske nævne det for din lærer, eller spørge dem næste gang, om du må være med i deres gruppe? På den måde vil du måske få andre muligheder for at være med i en anden gruppe, hvis A fortsat er i meget skiftende humør. Hvad tænker du mon om det?

Det virker til du har et godt forhold med dine lærere og du skal vide i den sidste ende er det lærerenes ansvar at sikre at fællesskabet i klassen er godt og at alle trives, så jeg håber virkelig du vil tage en snak med den lærer du har det bedst med, så du forhåbentlig vil få det bedre i klassen, det har du fortjent.

Du har allerede vist en stor styrke ved at skrive herind. Jeg håber, at du kan bruge den fremover til at ændre på situationen, for du fortjener at have det godt i din klasse.

Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere om det.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.