Brev
bff savnet
hej
er flytte får et år siden og savner min bff virkelig meget, virkelig meget jeg kan næsten ikke tale med nogen i min nye klasse og har tal med min bff men svarer aldrig på mine beskeder. har ikke sagt det til nogen i nu og håber i kan hjælpe mig
hilsen pigeder virkelige savner
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Mange tak for dit brev. Det er bare slet ikke rart at savne en god ven. Når man savner, kan det godt være svært at finde ud af, hvad man skal stille op med savnet. Jeg håber, at jeg kan hjælpe dig med mit svar.
Du skriver, at din bff aldrig svarer på dine beskeder. Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt din bff, at du savner ham/hende rigtig meget? Hvis ikke du har skrevet det, så vil det måske være en god ide, at skrive det? Måske ved din bff slet ikke, hvor meget du savner ham/hende. Måske kunne du også prøve at ringe til din bff? Det er nemlig lidt forskelligt, om folk bedst kan lide at skrive eller ringe. Måske har din bff det bedst med at ringe?
Du skriver også, at du ikke har sagt det til nogen endnu. Jeg tænker, at det vil være godt for dig, hvis du snakker med dine forældre om det. Du kan fortælle dem om, at du savner din bff. Du kan også fortælle, at det er svært at snakke med de andre i klassen. De er dine forældre, og de ønsker helt sikkert, at du skal have det godt. Måske ved de slet ikke, at du har det sådan? Hvis de får det at vide, kan de hjælpe dig.
Dine forældre kan hjælpe dig med at få kontakt til din bff. De kan for eksempel ringe til din bff’s forældre. Du kan også spørge dine forældre, om du kan lave en aftale med din bff om at ses. Så kan de køre dig hjem til din bff, så I kan se hinanden igen.
Jeg tænker også, at det vil være godt at snakke med din lærer. Hvis du ikke har lyst til selv at gøre det, kan dine forældre hjælpe dig. Din lærer har ansvar for, at alle i klassen har det godt. Din lærer kan derfor også hjælpe dig med at snakke med de andre. Du kan sige til din lærer, at du har svært ved at snakke med de andre i klassen. Så kan din lærer for eksempel sætte dig i gruppe med nogle af dem, som du gerne vil snakke med. Hvis du har lyst, kan du også komme et ønske om, hvem du gerne vil sidde sammen med, næste gang I skal have nye pladser.
Nogle gange er det nemmere at komme til at snakke godt med nogen, hvis man har nogle gode oplevelser sammen. Hvis du har lyst kan du invitere nogle af dem fra klassen hjem og lave noget sjovt. Det kunne for eksempel være til hjemmebiograf. Så kunne I se film og lave popcorn. Måske kunne det gøre det nemmere for dig at snakke med de andre i klassen. Du kan også invitere din bff med til det, hvis du har lyst.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på at følge nogle af mine råd. Det er ikke meningen, at man skal gå og savne så meget helt alene. Du har allerede været sej og bedt om hjælp her til BørneTelefonen. Jeg tænker derfor, at du også har styrken til at få hjælp af for eksempel dine forældre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen