Brev
Bange for skolen
Hej.
Her i starten af ugen blev vores (nye) lærer sur fordi en fra klassen ikke havde hørt efter.
Læreren begyndte at råbe højt af eleven og fordi eleven stadig ik rigtig forstod noget bar læren eleven op og kastede ham ned på jorden.
Jeg er blivet bange for læren og har ik lyst til at tage i skole fordi måske er det min tur næste gang.
Plz hjælp mange tak!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årig pige.
Tak for dit brev. Jeg bliver ked af, at læse, at du har oplevet din lærer på den måde. For det du fortæller i brevet er fuldstændig uacceptabelt. Det lyder til, at din lærer har udøvet vold mod en elev, og det er simpelthen dybt ulovligt. En lærer må ALDRIG nogensinde slå eller smide sine elever ned i gulvet – og det er uanset, hvad eleven har gjort.
Jeg kan sagtens forstå, at du nu er blevet bange for at komme i skole, fordi du tænker, at det måske vil gå udover dig næste gang. Og jeg tænker, at de andre fra din klasse sikkert har det på samme måde. Og det er bare ikke i orden. For du og dine klassekammerater har ret til at føle jer trygge i skolen.
Jeg spekulerer på, om du mon har fortalt til nogen hvad du har oplevet? For jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du siger det til en voksen, så der kan blive gjort noget ved det. Har du mon mod på, at fortælle dine forældre det? Du skal bare være ærlig og fortælle dem det samme, som du har skrevet i brevet her. Det vigtigste er nemlig, at det kommer frem hvad du har oplevet – så du ikke længere skal gå og være bange for skolen og for din lærer.
Hvis du har brug for, at tale med os igen er du altid velkommen til, at kontakte os på Børnetelefonen på 116111 eller på Chatten. Jeg ønsker dig alt held og lykke med, at sige det til en voksen.
De bedste hilsener fra Børnetelefonen.