Bange for muligvis at sgu gå en klasse om.

Jeg er en pige på 14år og går i 8klasse.

Ligenu går jeg ikke i skole og har ikke gjort det i 2måneder ca. jeg ved ik hvorfor jeg ikke tør komme derover, men jeg tør ikke gå derind af en eller anden mærkelig årsag.

Det er hvergang jeg kører på min cykel på vej i skole så er der et eller andet der siger jeg kan tage derhen. Ja jeg vender om på cyklen.

Men mit problem er egenligt at jeg er SÅ bange for at skulle gå en klasse om!

Hver gang jeg tænker på det begynder det at gøre ondt i maven! Eller jeg er bare bange for at skulle komme et eller andet sked hen. Er så dårlig til nye mennesker, at det er så svært at tænke på.

Jeg overvejer kraftigt at Tage mit eget liv fordi jeg simpelhen ik kan klarer det i mit hovede mere. Alle de tanker gør mig sindsyg…

I mit hovede er der intet håb for jeg nogle sinde kommer tilbage i skolen igen. Jeg ved ik hvad jeg skal gøre. Jeg vil ik mer…

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige 14 år

Tak for dit brev.

Jeg er ked af at høre at du har det sådan. Du fortæller, at du ikke har været i skole i 2 måneder. Du fortæller også at du hver dag sætter dig op på din cykel for at tage i skole. Det vi ser at du er en modig pige, som hver dag prøver at gøre noget. Det synes jeg er virkelig sejt! Men du fortæller også at du har det dårligt og ikke har lyst til at tage derhen.

Jeg tænker på om du har snakket med nogle om det og er der nogle, som har reageret på at du ikke har været i skole i 2 måneder? Jeg tænker på at skolen skal snakke med dig om dit fravær. De skal tage ansvar for dig og hvordan du har det i skolen. Det er sådan at lærerne skal sørge for at alle elever har det godt.

Du virker til at du gerne vil gøre en forandring i dit liv men at du har nogle udfordinger. Både det at du har skrevet til BørneTelefonen og at forsøger hver dag at tage i skole viser at du er handlekraftig. Jeg tænker på om du kan bruge den styrke til at snakke med nogle om hvordan du har det? For udover at du er handlekraftig så har du brug for at der er nogle der kan hjælpe dig.

Måske du har en fortrolig voksne, som du kan snakke med; dine forældre, bedsteforældre, lærer?

Alle børn og unge i Danmark har ret til at have det godt, føle sig trygge og få omsorg. Derudover skal alle børn hjælpes i deres skole hvis de har brug for det. Derfor er det også de voksne på din skole, som har et medansvar for at du har det godt og det skal kunne hjælpe dig.

Jeg håber at du vil tage fat i de voksne i dit netværk og dem på din skole så det kan vende for di at du får det bedre.

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke med en af vores rådgiver. Her kan du have en fortrolig samtale om hvad, der kunne hjælpe dg til at få det bedre.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.