Brev
Bange for ikke at få venner
Kære brevkassen, efter sommerferien starter jeg på gymnasiet og jeg er helt vild bange for ikke at få nogle venner.
Tanken om ikke at få venner kom især efter at en af mine veninder sagde at jeg ville få svært ved at få venner. Jeg er derfor sindsyg bange for at ende som en ensom person på gymnasiet.
Jeg prøver virkelig allerede nu at være åben, men jeg synes ikke det er lykkedes for mig helt endnu. Derfor overvejer jeg at tage til en eller anden form for vejledning måske en psykolog, hvor jeg kan lære at være mere åben over for nye mennesker.
Hvad synes I jeg skal gøre, og kender I nogle form for vejledning omkring det med at være mere fremme i skoene og imødekommende?
Jeg er mega nervøs og bange for gym start, og håber inderligt I har lyst til at hjælpe mig.
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige
Tak for dit brev. Nogle gange kan man godt komme til at tænke rigtig meget over en sætning, en har sagt. Man kan begynde at bekymre sig over fremtiden. Og man kan blive lidt usikker på, hvem man er og hvordan man virker på andre. Alle de reaktioner er helt normale. Og specielt, når man som dig står lige før en overgang fra skolen og til gymnasiet.
Jeg tror dog på, at overgangen også for dig vil komme til at gå fint. Og jeg vil rigtig gerne forklare dig, hvorfor jeg tror det. Og samtidig vil jeg give dig nogle idéer, du måske kan bruge, der kan gøre det nemmere for dig at møde nye mennesker.
Først og fremmest synes jeg bestemt ikke, du skal ændre dig. Nogle er fremme i skoene. Og andre vil gerne lige lære folk at kende lidt, før de åbner op. Begge ting er helt OK – og i din kommende klasse vil der være begge dele.
Derfor tænker jeg heller ikke, at det er nødvendigt for dig at gå til fx psykolog. Du kommer nemlig til at starte i en ny klasse, hvor I alle er lidt nervøse for, hvordan I vil falde til. Gymnasiet modtager nye unge hvert år. Og derfor har alle gymnasier et eller andet introforløb. I lærer mere om, hvad det vil sige at gå på gymnasiet. I lærer, hvem der kan hjælpe jer med hvad. Og I får hjælp og støtte til at lære hinanden at kende.
Måske kunne du prøve at ringe til gymnasiet og høre mere om deres intro-forløb? Nogle gange er det nemlig nemmere at slappe af, hvis man ved lidt om, hvad der skal ske.
Hvordan reagerede du, da en af dine veninder sagde det til dig? Blev du ked af det? Eller sur? Eller noget helt andet? Umiddelbart kunne det lyde som en rigtig hård kommentar.
Men jeg tror ikke, din veninde har sagt det for at gøre dig hverken sur eller ked af det. Måske handlede det om, at din veninde gerne vil beholde dig, nu hvor I snart skal hver til sit? Måske handler det også om, at din veninde selv er bekymret for fremtiden?
Det er nemlig helt normalt at bekymre sig om, hvordan det vil gå at få nye venner. Den følelse tror jeg, at alle, der starter på noget nyt kan nikke genkendende til. Ville der være mulighed for at fortælle din veninde, hvordan du fik det med det, som hun sagde til dig?
Mit bedste råd til dig omkring start på gymnasiet er, at du skal være dig selv. Samtidig vil jeg anbefale dig at dukke op til de forskellige intro-ting, der er i starten. I gymnasiet er der alle mulige forskellige typer. Derfor skal du også bare være dig selv.
Samtidig med det kunne du måske prøve at stille nogle spørgsmål til dine nye kammerater? Du kunne fx spørge ind til deres interesser, fritidsarbejde og mange andre ting. På den måde kunne du lære dem lidt at kende – og de kan lære dig at kende. Og samtidig ville du på den måde kunne hjælpe andre, der måske også er lidt nervøse for at nyde nye mennesker.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover – og jeg både tror og håber, at du vil opdage, at gymnasiet bliver nogle af de sejeste år i din ungdom. Hvis du får lyst til at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen