Brev
Bange for at tage uddannelse
Kære BørneTelefonen.
Jeg vælger hermed at skrive til jer, da jeg på det sidste har gået rundt og døjet med nervøsitet og stress.
Det handler om at jeg lige er kommet op i 8. Klasse, og det vil sige at tingene er blevet meget mere seriøst end før.+ Man også er begyndt at få karakter.
Jeg er virkelig usikker på mig selv, med det faglige, og bange for jeg ikke er god nok til at komme ind på gymnasiet, og få mig en god uddannelse.
Ved self godt at der er andre veje man også kan tage, men jeg var snakket med mine forældre, og de er eninge om at gymnasiet er den vej jeg burde tage.
Jeg for ok karakter, det vil sige 7 og nogle gange 10.
Men det ikke helt der er det allerstørste problem . Jeg er mere nervøs for på længere sigt,
hvordan det vil komme til at gå,
og så jeg også bange for gym (mange siger det nemligt er stressende og svært, og det indebærer at du er klog nok).
Min mor har sagt til mig at jeg ikke skal tænke pp fremtiden, men heller fokuser på nu, og det synes jeg self at hun har ret i. Men alligvel kan jeg ik lade vær med at være nervøs.
– håber i på forhånd vil hjælpe mig med at finde en løsning til hvad jeg kan gøre:))
Med venlig hilsen mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Det er ikke rart at føle sig stresset og nervøs over skolen og karakterer - jeg vil prøve at hjælpe dig lidt videre.
Du skriver, at du er bange for gymnasiet og uddannelse på længere sigt, og at du har talt med din mor, som siger, at du skal prøve at lade være at tænke over det, der ligger ude i fremtiden.
Nu hvor din mor har givet det råd, som jeg synes er godt, kan jeg prøve at bidrage med et andet perspektiv.
Når du skal starte i gymnasiet, hvis du skal det en dag, så vil du være ældre og mere vant til karakterer. Du vil være mere moden og flere andre ting. Det vil sige, at det kommer til at føles mere naturligt, når den tid kommer, hvor du skal vælge gymnasie. Alle mennesker kender det med, at man er nervøs for noget, der er ude i fremtiden. Men man glemmer måske, at når der er gået noget tid, så har man også lært noget nyt. Gymnasiet er indrettet til, at man starter efter folkeskolen, så de ved godt, hvordan elever tænker og har det - du kommer ikke til at skille dig ud. Meget ofte bruger man en del tid i starten på, at man vænner sig til gymnasiet. Det vil sige, at der er nogen, der har styr på at hjælpe jer med overgangen.
Det var rigtig flot, at du tog en snak med din mor om de her tanker, og du kan måske gøre det igen? Hvis du spørger din mor, så tror jeg meget gerne, at hun vil uddybe, hvad hun mener med, at du ikke skal tænke på fremtiden. Jeg er sikker på, hun godt kan forklare det lidt mere detaljeret, fordi hun sikkert selv godt kender den følelse, du har. Måske kan hun også hjælpe dig med, hvad du kan gøre, når det fylder for meget. Måske kan det være rart at tale med en studievejleder på skolen om dine bekymringer?
Jeg tænker også på, at det måske kunne være en hjælp, hvis du taler med nogen på din alder om de her ting. Nogle gange hjælper det, at man taler med nogen, som man kan spejle sig i - altså at det er nogen på samme alder, som godt kender til det med at få karakterer. Så prøv at tænk, om der er en ven eller veninde, du kunne tale lidt med om, om de også tænker på de her ting nogle gange?
Jeg håber, at dine tanker om karakterer, gymnasiet og uddannelse kan fylde lidt mindre snart - du fortjener at være uden nervøsitet og stressfølelsen, så bliv endelig ved med at tale med mennesker omkring dig om dine tanker.
Mange hilsner fra BørneTelefonen