Brev
Bange for at starte på gymnasiet
Hej, jeg er en pige på 16 år, som skal starte i gymnasiet efter sommerferien (efter 9.)
Jeg er rimelig nervøs, fordi at der er så mange, som siger at det er mega hårdt, og at man har rigtig mange lektier for.
Jeg klare mig godt i folkeskolen mht. karakterer, men er gymnasiet meget hårdere og hvor lang tid skal jeg bruge på mine lektier om dagen.
Jeg elsker dog at gå i skole, men gymnasiet bliver bare omtalt som værende meget hårdere nu til dags,
passer det?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år!
Jeg får et indtryk af, at du er en pligtopfyldende pige, der gør sit bedste for at gøre tingene godt. Pligtopfyldenhed sammen med mange andre egenskaber, som du sikkert også har, er et godt udgangspunkt, når vi taler om skolegang, uddannelse eller job. Jeg gætter på, at din omhu med hensyn til at have styr på dine ting er dén, der kommer i spil, når du på nuværende tidspunkt kommer til at tænke på, hvordan det et at gå i gymnasiet. Om gymnasiet er megahårdt, er der sikkert lige så mange meninger om, som der er elever dér. Ligeså er der sikkert også forskelle på, hvor lang tid man skal bruge på lektier. Jeg tænker, du skal indstille dig på, at der ER forskelle på at være elev i folkeskolen og være elev i gymnasiet. Når man som ung skifter uddannelssted, kommer mange ting i spil fordi man ikke blot bliver udfordret fagligt. Man bliver også udfordret socialt fordi man skal finde sig en ny plads i en ny gruppe, hvor alle er nye og dermed lige spændte og nervøse. Jeg tænker, du måske skal give dig selv plads og tid til at finde dig til rette på de nye betingelser og i den forbindelse være overbærende med hensyn til, at dine resultater måske er anderledes end de plejer at være. Tænk i den forbindelse på, at du bruger energi på BÅDE at finde dig til rette socialt OG fagligt og du skal disponere din energi, så du kan trives og have det godt.
Jeg tænker, det kan være en fordel for dig at tale med dine forældre om dine tanker og om, hvad du er nervøs for, således de kan bakke dig op og hjælpe dig med at tro på, at du er okay, selv om dine karakterer måske ændrer sig lidt. Din personlige trivsel er en forudsætning for, at du kan præstere fagligt, som jeg ser det.
Hvis du kender nogle, som allerede går i gymnasiet, kunne du måske tale med dem om, hvordan de fandt fodfæste i overgangen fra folkeskolen? Hvis nogle af dine kammerater skal på gymnasiet lige som du, kan I måske også dele med hinanden, hvad I tænker om det og hvad I er nervøse for og på dén måde støtte hinanden? Hvis du tjekker breve i Brevkassen, vil du se, at mange gør sig tanker, der ligner dine, forud for, at de skal starte på gymnasiet. Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Jeg ønsker dig held og lykke - både med at afslutte 9. klasse og med at starte i gymnasiet. Og husk så også på, at for mange er gymansietiden både en sjov og lærerig tid.
Mange hilsner fra Børnetelefonen