Brev
Bang for at komme i skole!
Hej BT!
I 2015 havde jeg en virkelig god veninde, vi gik i klasse sammen. Men jeg var rigtig tæt med hende, vi fortalte hinanden alt, og kunne stole 100p på hinanden. Men problemet var at ingen kunne lide hende, ((ved ikke hvorfor, da hun aldrig rigtigt har gjordt nogen fortræd)). Men hun havde ihvertfald ikke ret mange venner.
Det endte så med at jeg var sammen med hende hver evig eneste dag kun mig og hende, i timerne, frikvarterne, og aaalt andet. Vi begyndte at holde os selv ude for klassen, jeg mistede alle mine andre veninder fra klassen og blev mere og mere indadvendt, stille og dårlig til alt ting.
Efter sommerferien 2015, prøvede jeg så på at ignorer hende lidt, fordi at det havde nogen andre af mine veninder givet mig som råd, for at også kunne snakke med andre igen. Så det gjorde jeg så, i 3 ugers tid. Men Så blev vi hele tiden sat sammen i hold i timerne, som der så ødelagde min plan, jeg havde ellers lige fået min allerbedste veninde tilbage! Men så endte jeg så i samme situtation igen, øv. Så blev vi så gode venner igen.
Ca 2 måneder senere, bliver hun uvenner med en fra min klasse lad os kalde hende “b”. Hun var blevet sur over at “b” hele tiden slog hende? Wut. Men ja sandt. Efter den dag kom hun aldrig i skole mere..
Senere om aftenen ville jeg spørge, om hun var okay. Men det kunne jeg så ikke fordi at hun havde blokeret mig på ALLE sociale medier. Hvilket var underligt da jeg Intet havde gjordt hende. Næste dag i skolen, kommer hendes storesøster, hen til mig og mine “nye” veninder, og spørger om hun må snakke med mig alene, okay fine fine, jeg går med.
Hun begynder så at stå at skælde mig helt vildt meget ud, og beskylde mig for alt verdens ting som jeg skulle have skrevet, og bla bla bla… Jeg kunne ikke overskue mere, så jeg valgte bare at sige “Ikke snak mere, farvel” og så vælger hun at slutte den med at kalde mig en “luder”, og jeg havde Intet kaldt hende!?
Senere på aftenen, var jeg over i en hal som man kan komme i, i ens fritid. Der var hun tilfældigvis også? 🙁 hvilket var rimelig nederen. Hun ville så snakke igen, og hun gjorde det samme, begyndte at skælde mig ud osv. Hvor jeg så igen siger “farvel” men hun kaldte mig igen en “luder” hvilket jeg simpelthen ikke finder mig i, en gang til! Så jeg vælger at give hende fuck fingeren, og kalde hende en møg kælling. Og så gik jeg.
Det der bare irriter mig mest er at jeg hver dag ser hende “udstille/skrive dårligt” om mig på hendes “ask.Fm” profil. Så jwg valgte at skrive til en af mine veninder, at hun skulle skrive til hende, at jeg “synes vi skulle stoppe med at sprede rygter om hinanden, og at vi bare burde glemme hinanden”, men der vælger hun bare at takle den sådan her at hun skriver, “fuck ad helvedes til, du forbliver en luder”.
Og hendes forældre er ligeså mærkelige, de er aldrig sammen med andre mennesker, og de har også kaldt mig en kælling, til en af mine veninders mor. Så man kan ihvertfald ikke snakke med dem om det. Og det plager mig hver evig eneste dag, og de er ikke til at snakke med :(.
Hilsen Pigen der er uskyldig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at forholdet til din veninde har udviklet sig sådan. Det lyder til, at der er sket nogle misforståelser. Derfor vil jeg mene, at I har brug for hjælp, så I kan komme videre. Det skylder I hinanden og det venskab, som I har haft.
Jeg ved fra andre, at det kan være rigtig rart, hvis man får noget hjælp fra nogle voksne, når man er nået dertil, hvor man ”skader” hinanden. Fx når man bruger skældsord eller skriver grimt om den anden på ask.fm. Da det ikke lyder til, at hendes forældre er en mulighed, kunne du måske snakke med din lærer. Din lærer kender hende jo også, og måske kan I sammen finde ud af, hvordan I får hende i tale, så hun kan stoppe med at "være efter dig".
Jeg ved ikke, om I har det tilbud på din skole, men der er noget, der hedder ”konfliktmægling”. Det går ud på, at man mødes med den person, som man har en konflikt med. Med til mødet er en voksen, der styrer samtalen. Den voksne skal være en, der ikke kender jeres historie. Hvis du har mod på det, kan du måske snakke med din lærer om det. Måske kender han/hun til det tilbud. I så fald er det et forsøg værd. Du kan jo tænke over det.
En anden mulighed er at tage hjem til hende eller sende hende et rigtigt brev, hvor du fortæller hende, at du er ked af det og rigtig gerne vil have, at I kan opføre jer over for hinanden. Måske kan du skrive/sige, at hun har betydet meget for dig, hvilket gør dig ekstra ked af det. Kunne det mon være en ide?
Du er også velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, så kan vi tale mere om det eller andre ting.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen