Brev
Bagtaler de os?
Hej
jeg er en pige på 12 år. Jeg har to gode venner vi er sammen ret tit. Men jeg tror nogle af de andre piger i klassen bagtaler os fordi vi har været en trio i lang tid og tror er de synes det er nederen. At de ik rigtig er med. Der er også en af mine gode venner ( ik med i trio ) der har nogle venner fra 7.klasse. Og føler hun snakker grimt om os med dem.
Vi er ik så mange piger i min klasse så det er let at blive holdt udenfor. Jeg er også bange for at de ik gider mig og såden.
Hilsen pigen på 12.
Håber i kan hjælpe
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tusind tak for dit fine brev. Hvor sejt at du har skrevet ind – det kræver mod at sætte ord på sine følelser og tanker.
Først og fremmest hvor er det dejligt, at du har gode venner i din klasse, som du tit er sammen med.
Du tror, at nogle af de andre piger i klassen bagtaler jer, fordi I har været en trio i lang tid. På mig lyder det som om, de andre er lidt misundelige på jeres trio. De vil måske gerne være bedre venner med jer?
Jeg spørger, fordi det vist også er det, du tænker om det. Sådan læser jeg det i hvert fald i dit brev, og jeg kan sagtens forstå, hvis du tænker sådan.
Det er nemlig aldrig sjovt at blive holdt udenfor eller holde andre udenfor. Jeg forstår godt, det kan være svært, når I ikke er så mange piger i klassen. Det lyder til, at I er opdelt i små grupper, og det kan være svært at have venner på tværs af ”grupperne”.
Har du mon snakket med nogle af dine venner om det? Måske der er mange af jer, der oplever at blive bagtalt.
Jeg har i hvert fald talt med børn, som har fundet ud af, at de ikke har været alene med deres tanker. Det har de fundet ud af ved at tale med de andre om det. For når vi selv kan mærke, at vi kan være bange for at blive holdt udenfor, så er det ofte et tegn på, at der er flere, som har det på samme måde.
Måske du har talt med dine veninder om det. Hvis du ikke har talt om det, så kunne du måske starte med at sige: “Jeg har sådan en dum fornemmelse af, at de andre har det lidt mærkeligt med vores trio. Det gad jeg godt blev anderledes. Jeg holder af jer, og jeg ville ønske, de andre ikke følte sig så truede af os. Kan I sætte jer ind i mine tanker?”
På den måde kan du sige til dine veninder, at du gerne vil dem – og så kan I måske sammen finde muligheder for at tale lidt mere med de andre i klassen og være en del af den store pigegruppe også.
Måske du også kunne snakke med din klasselærer. Din klasselærer har sikkert før prøvet, at det har været lidt svært med grupper i klasser. Det er nemlig ret almindeligt.
Du kunne fx spørge din lærer, om hun/han kunne hjælpe med at holde et ”pige-møde” i klassen. Her kunne I for eksempel snakke om hvordan I alle har det, og hvordan man taler pænt til hinanden.
I kunne også aftale en aktivitet, som alle jer piger i klassen kunne lave sammen. Det kunne være en dag efter skole, hvor alle jer piger i klassen aftaltes at mødes f.eks. spiller brætspil, hører musik sammen, te-hygge eller andet.
BørneTelefonen har lavet en side som handler om venskab. Her kan du læse om andre med lignende dilemma og få gode råd. Du finder siden ved at klikke her.
Jeg håber meget, mit svar kan hjælpe dig på vej. Ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os igen på 116111 og der vil være en voksen klar til at lytte og give dig råd.
De bedste hilsner
BørneTelefonen