Bagtale

Jeg var med min venner og de startede at bagtale en pige (som ikke var der), om hvordan de ikke kunne lide hende osv.

Jeg synes også at den der pige de bagtalte om er irriterende. Så bagtaler de om en pige som vi er gode venner med. Jeg er bange for at de også bagtaler mig og siger dårlige ting om mig.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 12 år.

Mange tak for dit brev. Hvor sejt at du har skrevet ind til brevkassen. Jeg ved at det kan kræve en del mod at sætte ord på sine følelser og tanker.

Du fortæller at dine venner bagtalte en pige som du også synes er irriterende, men også en anden pige som I er gode veninder med. Du er derfor blevet usikker på om de mon også bagtaler dig. Jeg kan godt forstå, at det er en rigtig ubehagelig tvivl at gå rundt med.

De fleste mennesker kommer på et tidspunkt til at bagtale andre eller blive bagtalt. Det er nemlig en ret normal ting, at vi mennesker kommer til at sladre og tale om de ting, vi oplever og tænker om andre.

Når det så er sagt, så kan det være en grim ting at gøre. Det kan nemlig gøre enormt ondt at finde ud af, at man er blevet bagtalt. Derfor er det vigtigt at man gør, hvad man kan for at undgå at tale dårligt om andre bag deres ryg.

Det er okay, at man kan have brug for at tale om, hvad man oplever med andre mennesker. Nogle gange undrer man sig over, hvordan andre opfører sig. Nogle gange gør andre måske én ked af det eller sur.

Det gælder om at tale om det på en måde, hvor man ikke siger tarvelige ting om andre. I stedet for at sige at nogen er dumme, kan man for eksempel sige, at man synes, at de har gjort noget dumt. Kan du mon se forskellen?

Det kan også være en god ide at prøve at tænke over, hvad der mon fik en person til at gøre eller sige noget dumt. Måske kan man godt forstå det, hvis man tænker lidt over, at de for eksempel havde en rigtig dårlig dag, hvor alt muligt gik galt for dem.

Det er også bedst, hvis man kan sige det til personen selv, hvis nogen har gjort en sur eller ked af det. Det kan kræve noget mod, men det er også den eneste måde, som den anden person kan finde ud af, hvad der er gået galt. Så giver man også personen muligheden for måske at sige undskyld og prøve på ikke at gøre det igen.

Har du mon snakket med nogle af dine venner om det her med at bagtale? Måske der er mange af jer, der ligesom dig, er bange for at blive bagtalt. Jeg har i hvert fald talt med mange børn og unge, som har fundet ud af, at de ikke har været alene med den frygt.

Hvis I ikke har talt om det, så kunne du måske starte med at sige: “Jeg har sådan en dum fornemmelse af, at vi nogen gange kommer til at bagtale. Det gad jeg godt blev anderledes. Også fordi jeg selv bliver bange for at blive bagtalt. Kan I sætte jer ind i mine tanker?”

På den måde kan du sige til dine venner, at du godt kunne tænke dig, at I talte lidt pænere om hinanden.

En mulighed kunne også være, at snakke med din klasselærer. Det er nemlig din lærers ansvar, at alle trives og har det godt i klassen.

Du kunne fx spørge din lærer, om hun/han kunne hjælpe med at holde et ”klassemøde”. Her kunne I snakke om hvordan I alle har det, og hvordan man taler pænt om hinanden.

Det kan også være, at dine forældre kan hjælpe dig med at tale med din lærer om det. Det kan nogen gange være lidt lettere på den måde.

Til slut vil jeg forslå dig, at kigge på BørneTelefonens side der handler om venskab. Her kan du læse om andre med lignende dilemma og få gode råd. Du finder siden ved at klikke her.

Jeg håber meget at du kan bruge mit svar, og forhåbentlig få lidt ro på din tvivl. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os igen på 116111, hvis du får brug for det – vi vil altid gerne hjælpe dig!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.