Brev
Babysitter
Hej jeg er en pige på 12 år. Jeg elsker de små baby’er, jeg kunne VILDT godt tænke mig at blive babysitter men jeg er bange for at sige det til mine forældre
Plizz hjælp
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev, hvor du skriver om dit store ønske, at være babysitter. Det kan jeg godt forstå, for det er da rigtigt, at det kan være super dejligt at passe en baby.
Men det kan også være et anstrengende job. Som du sikkert ved så er babyer ikke ens og den samme baby kan den ene dag være sød og stille og rolig, mens babyen en anden dag kan være urolig, umulig og svær at trøste. En baby kan jo også have mange aldre, mener du baby når barnet ikke kan gå? Kravle? Tale?
At passe en baby kræver, at man har kræfter til at bære barnet og også løfte babyen op på den rigtige måde, så du passer på din egen ryg. Hvis det er meget små babyer, man holder, er det vigtigt at passe på deres hoveder, da de ikke selv kan holde hovedet i starten af deres liv.
Er det lidt større børn på fx 1 til 2 år, så kan det være svært at holde dem og styre dem væk fra farlige ting som fx strøm og varme. Som du kan se, så er der mange ting du skal vide og passe på, når du gerne vil være babysitter.
Ligegyldig hvad så tænker jeg, at du er nødt til at fortælle dine forældre, at du godt kunne tænke dig at være babysitter. De er også nødt til at synes om din ide og uden deres tilladelse kan du ikke arbejde. Men jeg tænker at du nok er for ung, du skal nok være en 14-15 år hvis du ønsker, at passe et barn, en baby alene.
Det er nok også vigtigt at barnets forældre kender lidt til dig og ved at du er fornuftig, moden og ansvarsfuld. Ellers så tror jeg ikke, at forældrene tør overlade dig ansvaret. Allerførst vil jeg mene, at du skal tale med dine forældre, måske kender de en familie, hvor du bare kan kikke lidt med i starten og lære noget om barnepleje, mens barnets forældre er hjemme?
Mange hilsner BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen