At starte på en frisk?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tusinde tak for dit flotte og ærlige brev, - det kræver nemlig en god portion vilje og mod at skrive, som du gør!

Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at starte på en frisk. På det du skriver, tyder det på, at dine kammerater i skolen og i klassen har lidt svært ved at acceptere, at du interesserer dig for andre ting, end de gør. Mon det er rigtigt forstået? Det er rigtig ærgerligt, for jeg tror, de går glip af at kende en dygtig, varm og engageret fyr, som dig.

Du skriver bl.a, at dine klassekammerater ser dig som en nørd, fordi du er dygtig i skolen og ikke er interesseret i at 'sætte hår og gå i smart tøj', hvilket får dig til at beskrive dig selv som 'nørden i klassen’, som ikke rigtig har noget at skulle have sagt.

Det virker trist, at dine skole- og klassekammerater ikke har fået øje på, at det er vigtigt, at man har ret til være den, man har lyst til at være, og ikke ligge under for hinandens forventninger til, hvorvidt det er sejt at være dygtig i skolen eller ej, og hvordan man skal se ud. Sommetider sker det fordi, nogen bliver usikre på sig selv, f.eks hvis der er nogen, der har andre interesser, end de selv har. Det betyder ikke, at vi alle sammen skal gøre de samme ting for at være venner eller med i fællesskabet. Jeg tror bare, at det er det, der sker for dem i klassen, der spiller fodbold. Mon du kan følge mig i det?
Heldigvis er du en del af et andet fællesskab, - nemlig når du spiller Football, hvor du har nogle gode venner, som kender dig og holder af dig, som den du er, - og det er rigtig godt ! Det er her, du trives og har det godt og i dette fællesskab, du kan udvikle dig sammen med dine gode venner, som ser dig, som det menneske du er, og som sætter pris på at have en god ven som dig!

Men jeg fornemmer også, at du har besluttet dig for, at der skal ske noget i dit liv nu. Jeg kan som sagt godt forstå, at du tænker, du har lyst til at starte på en frisk, og at en efterskole kunne være et godt sted at starte. Det er ganske rigtigt en dyr løsning, men rigtig mange unge har meget stor glæde af et år på efterskole i 9.-10. skoleår. Det er faktisk sådan, at man får tilskud til betalingen, alt efter hvad ens forældre tjener, så det kunne jo være, at din mor ville være med til at undersøge, hvilke tilskud I har ret til?

Du har stadigvæk resten af dit 7. skoleår og det kommende skoleår i 8. klasse at tænke på lige nu, og jeg synes, det er meget vigtigt, at du får en god hverdag både lige nu og i det kommende skoleår.

Det er i høj grad skolens ansvar at sikre, at der er et fællesskab i klasserne, hvor der er plads til, at alle elever har det godt og kan lære og udvikle sig bedst muligt, så det er faktisk også en del af dine læreres opgave at sikre, at der er en tryg stemning, hvor man har ro til at lære noget på din skole og i din klasse.

Da det ikke fremgår af dit brev, om du har forsøgt at tale med forældre og/eller dine lærere om, hvordan du har det i skolen, tænker jeg, at første skridt ville være at fortælle det til en lærer, som du har tillid til. Det er vigtigt at huske på, at det ikke er din opgave alene at finde en plads i fællesskabet, men at det også er lærernes opgave. Der er derfor god grund til at tage kontakt til en lærer, som du føler, du kan snakke med, så han eller hun kan hjælpe med at ændre den eksisterende kultur i klassen til en kultur med et fællesskab, hvor der er plads til forskelligheden, og hvor alle har lyst til at være. Tror du, at du kunne have mod på det?

Din lærer kan hente hjælp til denne opgave hos skolens AKT-lærer, som også har mulighed for at kontakte Børns Vilkårs Skoletjeneste og få inspiration og hjælp til, hvordan man kan gøre det. Hvad synes du mon om den idé? Har du mod på at foreslå det for din lærer eller måske få dine forældre til at gøre det?

Husk også, at der sidder rådgivere klar på BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke med en voksen, der er god til at lytte. Det er gratis og anonymt.

De bedste hilsner fra,
BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.