Brev
angst og ungdomsuddannelse
Hej jeg er en pige på 16. Jeg skriver herind da jeg er fulstændig forvirret over uddannelse. Jeg skal jo tá et stort valg inden 1 marts. Jeg har overvejet en HF da jeg godt kan lide den måde de har eksamener på gennem årene (altså det med at få fagene overstået en for en).
Dog elsker jeg at danse og ville ønske at jeg kunne tá uddannelse og danse samtidlig. Jeg kan jo også bare danse efter skole på en danseskole.. men hvis det er muligt at danse i skolen gad jeg virkelig godt det, så jeg kan få dansen prøvet på en lidt anden måde.
HF i min by har ikke dans som fag. Stx er alt for stort hvor jeg bor og jeg tror det ville være svært for mig at gå der da jeg lider af angst (social angst og præsentationsangst) jeg har fået at vide at man skal stå en del på egne ben på stx og at lærerne ikke tager på samme måde hensigt til hvis man har det svært som i folkeskolen.
Stx har dog dans men på c niveau og der er ikke mulighed for det i 1g. Jeg har overvejet at tá en FGU i Aarhus midtby hvor jeg har mulighed for at danse og blive bedre socialt.
Dog er jeg i tvivl om jeg kan tá en FGU når jeg ligger middelt i skolen altså jeg får i gennemsnit gode karaktere men har bare mine hverdagsproblemer. Jeg er også bange for at FGU ville gøre mig dummere i skolen. Jeg vil ikke et sted hen hvor jeg er for god til at være. Og efter FGU skal jeg tá en uddannelse da FGU jo bare forbereder en til gymnasiet. Så er der også et sportcollege i Vejle som giver mig mulighed for en hf mens jeg dyrker mit dans.
Så jeg kan få tilrettelagt min hverdag så jeg har tid til dans og skole. Men om det er for hårdt for mig? Jeg er fuldstændig forvirret. Jeg har talt meget kort med min vejleder men synes ikke hun er til noget hjælp hvis jeg skal være ærlig. Så står lidt i en krise og min mor er også forvirret over hvad hun synes jeg skal. Please hjælp.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Hvor er det godt, du skriver ind og deler din forvirring omkring uddannelsesvalg. Jeg håber, jeg kan komme med nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Uddannelsesvalget efter folkeskolen er et af de første store valg, du selv skal træffe, og derfor kan jeg godt forstå, det er svært. En helt ny verden åbner sig, og der er så mange forskellige muligheder. Det kan være svært at få overblikket over alle mulighederne og samtidig vælge det, der føles rigtigt. Og når du træffer et valg, så vælger du samtidig noget fra.
Du elsker at danse, og jeg kan godt forstå, det kunne være fantastisk at kunne kombinere skolen og dans. Du har også sat dig meget ind i, hvilke muligheder der er for at kunne danse i forbindelse med skole. Det viser mig, at dansen virkelig betyder meget for dig. Det lyder dog til, at det kan være lidt svært at få det hele. Sådan at både skole og dans er på et niveau, der passer til dig. Derfor tænker jeg, at du måske skal skille de to ting ad, når du skal træffe et valg. Kan du mon følge mig i det?
En idé kunne være at lave en liste med fordele og ulemper ved de forskellige uddannelsesmuligheder, som du overvejer. Det kan være meget forvirrende at gå med det hele i hovedet, og en liste kan være med til at give dig et bedre overblik. Du kan måske starte med at lave listen selv, og så bagefter kigge på det sammen med din mor. På den måde kan hun også bedre hjælpe dig.
Du har talt kort med din vejleder, men følte ikke, at du fik nogen hjælp. Når I kun har talt kort sammen, kan det måske være en idé at prøve igen. Det kunne være en idé at booke et møde med hende, hvor I har tid til at snakke om de forskellige muligheder. Til mødet kunne du tage din mor med. Det kan også give hende et bedre overblik.
Det er også en god idé at tage kontakt til de forskellige skoler, som du overvejer. Normalt afholder uddannelsesstederne åbent hus, hvor man kan komme at se skolen. Det er jo desværre ikke muligt pga corona, men du kan kontakte de uddannelsessteder, du overvejer og få en snak med studievejlederen, der arbejder på skolen. De ved en masse omkring de muligheder, som den enkelte skole tilbyder, og det kan være med til at give dig en bedre fornemmelse for, hvad de er det rigtige for dig.
Der findes også evejledningen, som er et tilbud til alle, der ønsker vejledning i forhold til uddannelse. Du kan enten ringe, chatte, sms ´e eller skrive en mail til en vejleder. Du kan læse mere her . De kan også hjælpe dig i forhold til at vurdere, om FGU er en mulighed. Som du selv nævner, at FGU primært forberedende inden en ungdomsuddannelse, og det vil derfor betyde, at du skal i gang med HF bagefter.
Jeg ved ikke, om du går på en danseskole nu, men måske kunne det være en idé at tale med nogle danselærere, eller nogle ældre dansere, som du kender. De kan fortælle dig om, hvordan de har kombineret dans og uddannelse, og det kan være med til at give noget inspiration, og måske åbne nye muligheder.
Hvis du har brug for flere råd, er du altid velkommen til at kontakte os på 116 111 eller via sms eller chat. Her sidder der altid en rådgiver klar til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen