angst og ungdomsuddannelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Hvor er det godt, du skriver ind og deler din forvirring omkring uddannelsesvalg. Jeg håber, jeg kan komme med nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Uddannelsesvalget efter folkeskolen er et af de første store valg, du selv skal træffe, og derfor kan jeg godt forstå, det er svært. En helt ny verden åbner sig, og der er så mange forskellige muligheder. Det kan være svært at få overblikket over alle mulighederne og samtidig vælge det, der føles rigtigt. Og når du træffer et valg, så vælger du samtidig noget fra.

Du elsker at danse, og jeg kan godt forstå, det kunne være fantastisk at kunne kombinere skolen og dans. Du har også sat dig meget ind i, hvilke muligheder der er for at kunne danse i forbindelse med skole. Det viser mig, at dansen virkelig betyder meget for dig. Det lyder dog til, at det kan være lidt svært at få det hele. Sådan at både skole og dans er på et niveau, der passer til dig. Derfor tænker jeg, at du måske skal skille de to ting ad, når du skal træffe et valg. Kan du mon følge mig i det?

En idé kunne være at lave en liste med fordele og ulemper ved de forskellige uddannelsesmuligheder, som du overvejer. Det kan være meget forvirrende at gå med det hele i hovedet, og en liste kan være med til at give dig et bedre overblik. Du kan måske starte med at lave listen selv, og så bagefter kigge på det sammen med din mor. På den måde kan hun også bedre hjælpe dig.

Du har talt kort med din vejleder, men følte ikke, at du fik nogen hjælp. Når I kun har talt kort sammen, kan det måske være en idé at prøve igen. Det kunne være en idé at booke et møde med hende, hvor I har tid til at snakke om de forskellige muligheder. Til mødet kunne du tage din mor med. Det kan også give hende et bedre overblik.

Det er også en god idé at tage kontakt til de forskellige skoler, som du overvejer. Normalt afholder uddannelsesstederne åbent hus, hvor man kan komme at se skolen. Det er jo desværre ikke muligt pga corona, men du kan kontakte de uddannelsessteder, du overvejer og få en snak med studievejlederen, der arbejder på skolen. De ved en masse omkring de muligheder, som den enkelte skole tilbyder, og det kan være med til at give dig en bedre fornemmelse for, hvad de er det rigtige for dig.

Der findes også evejledningen, som er et tilbud til alle, der ønsker vejledning i forhold til uddannelse. Du kan enten ringe, chatte, sms ´e eller skrive en mail til en vejleder. Du kan læse mere her . De kan også hjælpe dig i forhold til at vurdere, om FGU er en mulighed. Som du selv nævner, at FGU primært forberedende inden en ungdomsuddannelse, og det vil derfor betyde, at du skal i gang med HF bagefter.

Jeg ved ikke, om du går på en danseskole nu, men måske kunne det være en idé at tale med nogle danselærere, eller nogle ældre dansere, som du kender. De kan fortælle dig om, hvordan de har kombineret dans og uddannelse, og det kan være med til at give noget inspiration, og måske åbne nye muligheder.

Hvis du har brug for flere råd, er du altid velkommen til at kontakte os på 116 111 eller via sms eller chat. Her sidder der altid en rådgiver klar til at hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.