Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Angst eller bare doven?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg synes, at du beskriver dit ”problem” godt. Nemlig at det er en ”en ond cirkel” - og at denne onde cirkel vil du gerne bryde. At bryde et mønster er svært - og derfor er det også godt, at du beder om hjælp. Jeg ved også godt, at det kan virke helt uoverskueligt lige nu. Derfor er det vigtigt, at du sætter dig nogle små ”delmål” - og husker at rose dig selv for små fremskridt. Det tager tid at øve sig på noget, der er svært. Men det kan lykkes, når man er motiveret for at ændre noget. 

Jeg tænker, at det måske vil være rart for dig, hvis du laver ”delmålene” sammen med en voksen. Du skriver, at du allerede har fortalt dine forældre om din nervøsitet, men måske vil det også være en god ide, hvis du fortæller det til din lærer? Når din lærer ved, hvordan du har det, kan han/hun nemlig hjælpe dig. Det handler om, at du skal udfordre dig selv lidt, men ikke så meget, at det bliver helt uoverskueligt.

Det kan være, at det først mål handler om, at du skal række hånden op i timen. Måske 1 gang pr. time? Det kan nogle gange hjælpe på ens motivation, hvis man holder "regnskab" - enten ved at flytte en blyant fra den ene side af bordet til den anden. Eller måske vil at lave streger i et hæfte. Hver fredag kan du så tjekke, hvordan det er gået med ugens mål - og så sørge for at give dig selv en lille belønning, hvis målet er blevet opfyldt. Men husk, at dit mål ikke må være for uoverskueligt.

At fremlægge kan være meget grænseoverskridende for nogen, mens andre måske slet ikke synes, det er noget særligt. Derfor kunne du måske lave en aftale med din lærer om, at du kan få lov til at fremlægge for en mindre gruppe eller måske sammen med en anden, så du ikke er alene? Jo flere positive erfaringer, man får, jo lettere bliver det at fremlægge for en større forsamling - og husk, at det er helt ok at være lidt nervøs.  

Jeg tænker, at det vil være godt, hvis din lærer og forældre taler sammen om, hvordan de bedst støtter dig. Det er i hvert fald vigtigt, at det bliver taget alvorligt, for jeg kan høre, at det fylder meget i dig. 

Det kan også være, at det vil være en hjælp, hvis dine klassekammerater får at vide, at det er svært for dig at sige noget foran dem. Måske er der også andre i klassen, der kan genkende "ubehaget" - og nogle gange vil man opdage, at man kan gøre en ting mindre ufarlig, hvis man siger  "jeg er nervøs" højt. Det kan du i hvert fald overveje.

Til allersidst har jeg brug for at skrive til dig, at du bør glemme tankerne om karakterer. Også selvom det er svært. Men meget kan nå at ændre sig inden da - og dine lærere ved godt, hvad du kan. De kan godt finde ud af at "sortere" nervøsiteten fra. Husk det. Så prøv at se, om du kan bruge energien på at arbejde med "de små skridt" her og nu. 

Jeg håber, du har fået nogle ideer til noget, du kan arbejde videre med. Husk også, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111. 

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

 

Måske du kender at nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst? Så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

 

Her på siden kan du få gode råd til at få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen eller læse andre børns breve.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat