A.D.D??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Det er fornuftigt, at du nu begynder at fortælle om dine tanker om dig selv og evt. ADD. Når man selv går med sådanne tanker, kan de nemt komme til at fylde rigtig meget. Og tit vil man også føle sig lidt ensom og alene med tankerne. Det kan du måske genkende?

Du skriver, at det er det sidste halve år, du har bemærket manglende koncentration og fokusering. Jeg forestiller mig, at du har søgt efter en forklaring på nettet, og når du læser om ADD, genkender du nogle af dine symptomer. Mon det er rigtigt?

Du har ret i, at en del af en ADD-diagnose er, at man ikke kan koncentrere sig og fokusere. Du ved sikkert allerede, at det er en psykiater, der skal stille diagnosen på ADD. Det kan du ikke selv. Og de symptomer, du er bekymret for, kan også sagtes skyldes andre ting, der sker i dit liv.

Det er din læge, der i første omgang skal vurdere, om dine symptomer kan skyldes ADD. Jeg vil derfor opfordre dig til at kontakte din læge og få en samtale med ham/hende. Lægen er der netop til at lytte til de bekymringer, man kan have om sit helbred og til at vurdere, hvad der kan være på spil.

Det er godt, at du tager dine tanker og bekymringer alvorligt. Du er selv inde på, at du skal have fortalt det til dine forældre. Det giver jeg dig helt ret i, og jeg tror, det er vigtigt for dig, at du får det gjort. Mon du kan finde ud af, hvorfor det er svært at sige?  Er du bange for, at de bliver bekymrede eller kede af det? Eller er du bange for, at de ikke lytter til dig? Eller...?

Jeg vil foreslå, at du finder modet i dig selv, ligesom du gjorde, da du skrev til BørneTelefonen. Aftal med dig selv, hvornår du vil lukke op for dine tanker over for dine forældre. Du skal vælge et tidspunkt, hvor du ved, at I har tid til at tale ordentligt sammen, for det har du brug for.

Du kan evt. også vælge at skrive et brev til dine forældre, eller vise dem dit brev til BørneTelefonen og mit svar. Så har du allerede en god start til jeres samtale.

Når du får det gjort, er jeg ret sikker på, at du vil føle en stor lettelse.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.