Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Jeg er ikke glad

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det er virkelig godt, at du skriver ind til BørneTelefonen, for jeg kan fornemme i dit brev, at du føler dig meget udkørt, nedtrykt, og stresset for tiden. Det er nogle svære følelser at gå rundt med, og jeg skal gøre mit bedste for at hjælpe dig!

Du skriver, at du i en periode nu, har følt dig meget nedtrykt og udkørt. Du føler, at du bekymrer dig meget over forskellige ting, og at du er stresset over skole og arbejde, men også over hverdags ting som at lave mad og gøre rent.

Søde du, det lyder på mig som om, at du går og har det rigtig svært for tiden. Det er ikke rart, og ikke meningen, at man skal gå med de følelser hver dag. Og eftersom du har skrevet ind til os, så fortæller det mig, at du har viljen og behovet for en ændring.

Du skriver, at du ikke kan finde ud af, hvad der “trigger” de her følelser. Men jeg fornemmer, at du allerede har været rigtig god til at identificere præcis hvilke ting i dit liv, der er med til at forårsage de her nedtrykte og ugidelige følelser.

Det er nemlig sjældent sådan, at der er én ting, der ligger til grund for, at man har det skidt. Det er ofte en blanding af ting, der alle presser og stresser nok, til at de tilsammen skaber et liv i “minus”, frem for i “plus”.

Og fra hvad du beskriver i dit brev, så har du allerede været rigtig god til at reflektere over flere af de ting, der kunne være med til at skabe et minus i din hverdag.

Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du overvejer, om du måske kunne “skrue ned” for intensiteten? Måske du kunne gå på halv tid i dit akademifag, eller vente til du er færdig med din elevplads, med at læse dit fag færdigt?

Nu kender jeg ikke din præcise situation, og derfor kan jeg ikke se alle muligheder, som du har for at skrue ned. Men måske du kunne snakke med nogen du holder af om dine muligheder? Det kunne for eksempel være din kæreste, dine forældre, eller en god ven/veninde. Sammen kan i måske finde ud af en “model”, der virker mere overskuelig, end den du har gang i nu. Hvad tænker du om det?

Det er vigtigt at huske, at selvom vi ofte føler, at der er én bestemt “sti” vi skal følge, fordi det er sådan den er tilrettelagt, så betyder det ikke, at den sti passer præcis til os. Vi har nemlig alle sammen vores egne individuelle behov, bestemte ting der foregår i vores liv, og helt unikke ting, der gør os glad.

Derfor er det helt okay, at du lige nu er i en periode i dit liv, hvor du føler, at presset er for stort. Det er der ingen skam i, og tværtimod, så er det enormt stærkt og indsigtsfuldt, at du kan mærke dine egne grænser på den måde, som du beskriver i dit brev.

Det værste man så kan gøre, er at have identificeret hvad der foregår, hvad der potentielt er årsagerne, og så alligevel fortsætte ned ad den samme sti, indtil man brænder fuldstændig ud, og måske går ned med stress eller depression.

Det er nemlig meget bedre, hvis man kan, at tage det i opløbet, og lave nogle ændringer i ens hverdag her og nu, så man ikke brænder ud, men kan holde ilden ved lige, dog på et lavere blus. Mon du er enig i det?

Nu kan jeg ikke diagnosticere dig, men mange af de oplevelser og følelser du beskriver, kan godt virke depressive eller stressede. Samt dine kommentarer om, at du bekymrer dig meget for tiden.

Derfor tænker jeg også, at det er en god idé at snakke med en professionel, om det du oplever. Du kan for eksempel gå til egen læge, og få en henvisning til en psykolog. Du kan faktisk få gratis psykologhjælp, til du er 24 år.

Ventelisterne kan dog godt være lange, men der er heldigvis også mange andre former for professionel hjælp, til lige præcis de følelser og tanker du beskriver. Fx psykoterapi, gruppeterapi, mm. Mon det hjælper dig at vide, at der er meget forskellig hjælp at hente, og at du derfor har mange muligheder, for ikke at skulle sidde fast i de følelser, som du har for tiden.

Nu skriver du, at du læser et akademifag sideløbende. Derfor vil jeg også henvise dig til Studenterrådgivningen, som udbyder gratis psykologhjælp og samtaleterapi til studerende over hele landet. Måske det er noget for dig?

Derudover, så vil jeg give dig et link til Det Mentale Motionscenter, hvor du kan læse mere om depression, stress, angst osv. Samt få gode råd til hvordan du tackler det. Du kan også ringe ind til dem, hvis du har brug for vejledning i forhold til terapi, der passer til dig.

Det er rigtigt stærkt, at du tør råbe højt om, at du ikke har det særlig godt for tiden. Det er ikke nemt, og det viser mig, at du har modet og viljen til at gå videre med det her, og få søgt noget hjælp, samt få lavet de ændringer der skal til, for at du ikke føler du er/er ved at brænde ud, men kan holde gang i ilden.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget, og at du kan se, at der er mange muligheder for hjælp og støtte, samt mange muligheder for at skrue ned for blusset.

Ellers, så er du altid velkommen til at skrive ind til BørneTelefonen igen, eller ringe på 116 111, hvis der er mere, eller noget helt andet, du gerne vil snakke om.

Knus og kæmpe kram fra

BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

 

Måske du kender at nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst? Så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

 

Her på siden kan du få gode råd til at få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen eller læse andre børns breve.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat