Brev
9 klasse, hvor??
Hej,
Jeg ved ikke om man kan bruge denne side til dette emne, men har ledt på nettet om det men finder ingen oplysninger… Jeg er en 15 årig pige som lige nu er på efterskole. Jeg kan ikke lide at være her, og ved slet ikke hvor jeg kan tage 9 klasse henne. Jeg har meget travlt… Jeg har gået på de fleste skole i den by jeg er fra men der er ingen som har fungeret. Mest fordi jeg er genert og de ikke acceptere mig. :-/
Håber I kan hjælpe mig! Knus!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.  Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Dit brev og dine spørgsmål er helt relevante her, så det er godt, du skriver. Det er absolut ikke rart ikke at føle sig godt tilpas, der hvor man går i skole. Det virker også på dit brev, som om du har haft en del skoler, du har gået på. Jeg tænker på, om du har en voksen på efterskolen, der er din kontaktperson? Ofte er det sådan, at alle elever på en efterskole har en voksen, de kan henvende sig til, når tingene driller. Jeg tænker, om det kunne være en god ide for dig at tale med din kontaktperson eller en anden lærer på din efterskole? Hvert år er der mange børn, der lige som dig oplever det svært at starte på efterskole. Der kan være mange ting, som påvirker hvordan man har det. Hjemve, generthed, faglige problemer og mange andre ting kan gøre starten på efterskole svær. Mange af de lærere, der er på efterskolerne, har meget stor erfaring i at hjælpe børn med at komme godt fra start og gennemføre skoleforløbet. Jeg spekulerer på, om det kunne være en mulighed for dine efterskolelærere  at tale med dine gamle lærere? På den måde kan de måske lettere hjælpe dig til rette, og måske kan det blive lettere for dig at sætte ord på, hvordan du har det. Jeg tænker også på, om det er noget, du har talt med dine forældre om? Var det en mulighed for dig, måske kunne dine forældre hjælpe dig ved at tale med de voksne på efterskolen? I princippet har vi i Danmark det, der hedder ”frit skolevalg”. Egentlig betyder det, at man selv kan bestemme, hvor man vil gå i skole henne. Alligevel er det ikke noget, du som barn selv kan bestemme, og det er som regel heller ikke noget, der lige sker fra dag til dag. Det er noget, dine forældre sammen med skolerne og selvfølgelig dig, arbejder sammen om. Når du nu er kommet i 9. klasse, er du så gammel, at du også kan kontakte det, der hedder en studievejleder. Det er en lærer, der er efteruddannet til at kunne vejlede børn i valget af uddannelse. De vejleder også i valg af efterskoler i folkeskolen, og de kan også nogle gange komme med ideer til særlige hjælpemuligheder, hvis der er børn, som har særlige udfordringer ved at finde sig til rette. Du kunne prøve at kontakte din studievejleder og fortælle om, hvordan du har det. Måske kan denne hjælpe dig til at finde ud af at lande på din rette skole plads. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og derinde fortælle om, hvordan du har det. Mange kærlige hilsener, BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen