10 klasse eller gym?

Hej
jeg er en pige på 13 og jeg bliver spurgt ind til om jeg vil tage 10 klasse eller tage direkte på gym tit.

Problemet er at jeg vil på efterskole og tage 10 klasse, men jeg vil også på et kostgymnasium. Men min familie har ikke råd til begge, og derfor bliver jeg nødt til at vælge hvilken en jeg hellere vil. Men altså jeg synes det ville være mest praktisk bare at tage direkte på kostgymnasium, men jeg føler også at jeg ikke er klar til det, fordi kostgymnasium virker mere alvorligt end efterskole og at man skal være klogere hvis man går direkte til kostgymnasium.

Men kort sagt har jeg lyst til at gå både på efterskole og kostgymnasium, men har ikke råd til begge, hvilken synes i jeg burde tage på?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Jeg kan høre, at du er ved at finde frem til, hvad du skal efter 9. klasse. Det er en rigtig god ting. Jeg kan dog sagtens forstå, at det kan være svært at beslutte sig for, hvad det skal være.

Her på BørneTelefonen snakker jeg med andre børn og unge, som overvejer hvad de skal efter 9. klasse. Mange af dem, jeg snakker med, føler et stort pres om at tage “det rigtige” valg. Det kan føles så altafgørende. Mon det også er en tanke som fylder hos dig for tiden?

Men du skal vide, at det altid er okay at melde fra, hvis man finder ud af, at man har valgt forkert. Nogle gange kan det være en god ting at huske sig selv på. Det kan nemlig være med til at fjerne noget af det pres man oplever, når noget føles som et stort valg.

Omvendt kan det også være en styrke at blive og se tiden an. Husk at det ofte tager tid, at blive tryg et nyt sted. Når man er ny et sted, kan man godt hurtigt tænke “det her er ikke noget for mig”. Hvis man derimod giver det en chance, oplever jeg at den tanke for nogle godt kan ændre sig.

Måske kan det hjælpe, hvis du overvejer nogle fordele og ulemper ved de forskellige steder. Det kan jeg høre, at du faktisk allerede er begyndt på i den måde du beskriver nogle muligheder.

Du skriver i dit brev: jeg synes det ville være mest praktisk bare at tage direkte på kostgymnasium, men jeg føler også at jeg ikke er klar til det, fordi kostgymnasium virker mere alvorligt end efterskole”. Allerede her er du i gang med at vurdere, hvad der giver bedst mening for dig. Kan du følge mig?

Du kan også lave en fysisk liste over fordele og ulemper ved efterskole og kostgymnasium. Måske begynder det at give sig selv? Det kan også være, at du hælder mere til en mulighed på trods af at der er flere ulemper på papiret. Her må du mærke efter, hvad der føles godt i maven.

Du kan også læse mere om efterskole på BørneTelefonens hjemmeside: Vil du starte på efterskole? Her har vi samlet en masse gode råd, til hvis man overvejer efterskole. Du kan også læse breve fra andre børn og unge med lignende tanker om, hvad de skal efter 9. klasse. Læs mere her: Efterskole.

Jeg oplever også, at det kan hjælpe at dele tankerne med nogen. Det har du allerede gjort ved at skrive herind. Men måske kunne det også være rart for dig at dele tankerne med nogen nær dig. Det kunne fx være en forælder, en god veninde/ven eller en lærer? Hvad tænker du mon om den mulighed?

På den måde, bliver man ikke ligeså alene om beslutningen. Og måske har personen du snakker med også nogle gode råd, til hvordan du kan træffe din beslutning?

Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Ellers er du også altid meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.