Brev
For svært i skolen
Hej jeg er en dreng på 13 år går i 7. Klasse
Jeg syntes at timerne i 6. Klasse var for nemme og at dem i 7. Klasse er alt alt alt for svære
Det er ikke rigtig noget jeg gider at snak om med mine lære fordig at jeg ville føle mig presset med lektierne
Det er extra svært fordi min familie hele tiden vil have mig til at hjælpe til og hver gang jeg har fritid ender det bar med at jeg nærmest ikke lever og bare sidder og scroller på tiktok
Jeg ville bare gerne have lidt hjælp og gode råd (ps undskyld for dårlig stavning har det lidt svært)
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige dreng.
Tusind tak for dit brev til Børnetelefonens brevkasse. Vi får mange breve fra børn- og unge, som føler sig pressede i skolen. Det kan nemt gøre en rigtig presset og træt. Præcis som du fortæller om dine forældres forventninger, der er svære for dig.
Det lyder som om, at du bruger utrolig meget energi på at være i skolen. Det lyder slet ikke rart, at du føler dig så presset. Jeg forstår godt, hvis du føler, at du slet ikke lever, når du kommer hjem. Måske har du virkelig brug for ro og pause, hvis du bruger alt din energi på at følge med?
Det er bare super godt og vigtigt, at du åbner op og skriver til børnetelefonen. Særligt når det også er svært, at tale med dine lærere (og måske også forældre?) om det.
Du skriver, at du ikke har lyst til at snakke med dine lærere.
Det er du bare slet ikke alene om. Typisk fortæller andre børn og unge os, at de er nervøse for de voksnes reaktioner og om de mon vil blive taget alvorligt.
For nogle, kan det også føles rigtig svært at skulle vise, at noget er svært. Måske fordi det på en måde føles lettere at lade som om, at man har styr på det hele.
Men ingen har styr på det hele. Heller ikke selvom det måske kan virke sådan. De fleste mennesker har noget, der er svære og som de har brug for hjælp til. Ligesom de fleste har noget de måske er gode til og som de ikke behøver hjælp til.
Og det er bare helt okay, at du nu oplever, at det kunne være rart med støtte og forandring, så du ikke føler, at skolen presser dig så hårdt.
Jeg har en gang fået fortalt, at man skal prøve at gå i skole for at blive bedre end sig selv – og ikke for at blive bedre end alle de andre.
Det kan være rigtig svært ikke at måle sig med, hvordan man tror, at de andre klarer lektierne. Men måske sætningen kan hjælpe dig med at tænke, at du er i skole for din egen skyld og at alle lærer tingene i forskelligt tempo.
Måske er der endda nogle af dine klassekammerater, som har det på samme måde som dig?
Hvis du kender nogle, som også er pressede med lektier, så kunne i måske sidde sammen med nogle lækre snacks og lave lektier eller gå en tur sammen og snakke? Det kunne du måske overveje, hvis det giver mening for dig.
Det er en rettighed, du har
Måske ved du det godt, men det er jo faktisk dine forældre og læreres job at sørge for at du kan følge med. Men jeg kan også rigtig godt forstå, hvis du syntes at det måske kan være pinligt eller grænseoverskridende, at sige højt. Sådan er der virkelig også mange andre, der har det.
Når noget er svært at sige højt, kan det nogle gange hjælpe at vide, at det faktisk er en rettighed, du har. Mange har oplevet, at det er svært at løse alt alene og det samtidig kan være rigtig svært at bede om hjælp. Derfor er der blevet besluttet, at du altid har ret til at få den støtte, du har brug for.
Det er med andre ord ikke noget, du behøver at kæmpe for at forandre helt alene – det er allerede besluttet, at hjælpen skal være der for dig, når du har brug for den. Det betyder, at din skole skal prøve at hjælpe dig med det, der er svært.
Det kan du også læse mere om her; Skole – dine rettigheder – Børneportalen.dk (boerneportalen.dk).
Er der mon én voksen, som du føler dig tryg ved, som kunne hjælpe med at tage samtalen med dine lærere? Det kunne måske være dine forældre, en pædagog eller lignende?
Når jeg læser dit brev, kan jeg godt høre, at du ikke rigtig har lyst til det. Men måske giver det dig lidt mod, når jeg skriver det med rettigheder? Din skole har nemlig et ansvar for at støtte dig og sørge for, at du trives og ikke føler dig presset.
Hvem kan hjælpe dig?
Fra andre unge ved jeg, at det ikke altid er nemt at se, hvem der kan hjælpe en. Men faktisk kan du bruge alle lærere på skolen. Du kan også tage fat i en (klub)pædagog, hvis du er mere tryg ved den person.
Måske kan du starte med at fortælle bare lidt om, hvad der er svært. Hvis den voksne er god til at høre efter, kan du fortælle lidt mere.
Måske kunne det også være rart for dig at tale med dine forældre først? De kan måske støtte dig i, at få talt godt med skolen. Jeg tænker også, at det er vigtigt, at de ved, hvorfor det nogle gange er svært at finde overskuddet derhjemme.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du gerne vil øve dig på nogle andre voksne først. Vi kan også hjælpe dig med andre løsninger.
Her kan du finde andre gode råd:
I dag er der rigtig mange ting som unge skal forholde sig til. Skole, venner, fritid, forældre, lektier – det er en lang liste, som jeg tror at du kan genkende og der er måske flere ting, som du kan komme i tanke om.
Derfor har vi på børnetelefonen lavet nogle videoer og artikler med gode råd til stress og pres: Stresset eller urolig – find ro og få hjælp i BørneTelefonens guides og råd (bornetelefonen.dk)
Du har også mulighed for at lytte til Børnetelefonens podcast, hvor der netop er et afsnit om at føle sig presset og usikker i skolen;Om at føle sig dårlig og usikker i skolen – Det kender jeg godt | Podcast on Spotify
Hvis du også føler dig lidt presset, når du modtager mit svar, du måske starte med at gå en tur eller sætte dig et rart sted, med podcast i ørene og høre andre fortælle om hvad man kan gøre, hvis man syntes det er svært i skolen?
Fritiden på TikTok.
Jeg bliver nysgerrig på, om der er noget andet, som du godt kan lide at lave eller måske er der noget, som du gerne ville prøve af i fritiden?
Det kunne måske være noget sport som du gerne vil prøve, måske er der en fed ungdomsklub i din by eller måske går én af dine kammerater til noget i fritiden, som de har snakket godt om?
Det kan også være, at det bare er rart at lave noget afslappende, hvis du bare er rigtig træt efter skole. Det kan du måske bedst selv mærke. Men måske kan dine forældre hjælpe dig lidt her også.
Varme hilsner fra Børnetelefonen