Ville bare gerne væk..?

Kære Brevkassen..

Jeg er en pige på 13 år som har haft en ret hård start på livet..

Men alså, min mor og far er gået fra hindanen, først boede jeg hos min mor… Men så valgte jeg at flytte ud til min far, fordi jeg ikke så ham ret meget. Min far var aldrig hjemme da jeg var mindre, kun til aftensmad og hvis maden ikke var klar klokken 18:00, så kørte han igen og kom først hjem når jeg og mine to halv brødre? (Vi har ikke samme far) var langt i seng.

Nu er det så sådan at jeg syntes bare at alt ting er blevet for meget for mig, både min far og min mor har fået sig en kæreste, jeg har bare virkelig svært ved at accepterer det, fordi jeg kun ville have én far og én mor… Når jeg siger det til dem så sir de bare “Ja, men du har også kun en mor og en far” Men det har jeg jo ikke hvis min fars kæreste flytter ud på gården og hendes børn også flytter ind. Så er det jo ligesom en ekstra mor… Og det ville jeg bare overhovedet ikke have…

Jeg har selv døjet meget med selvmords tanker lige siden jeg var.. 9 år ca. og det her gør det bare ikke bedre, jeg tænker over om jeg nu ikke bare skal tage de piller og få det hele overstået.. Men på den anden side så kan jeg alså ikke gøre det imod mine forældre.. Og min far.. Jeg er jo hans eneste “rigtige” barn, da han jo ikke er far til mine brødre …

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre…

Undskyld brevet blev så langt

Hilsen den forvirrede pige…

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at det kan være svært for dig, når du ikke længere har din mor og far for dig selv. Selvom du er blevet 13, har du stadigvæk behov for at føle, at du er elsket, og at dine forældre er der for dig.

Du fortæller, at du flyttede fra din mor for at være mere sammen med din far, og at de nu begge to har fået kærester. Jeg tænker på, om dine forældre mon ved, hvad du føler? Har du snakket med dem om, at det kan være svært for dig at rumme flere "forældre" i dit liv? Jeg tænker, at dine forældre jo nok gerne vil blive ved med at beholde deres kærester, men det kan jo godt være, at de ville gøre nogle ting anderledes, hvis de ved, hvordan du føler.

De kunne f.eks. arrangere det sådan, at du har noget alenetid sammen med dem hver især. Kunne du mon foreslå dem det? Hvis dine forældre har det ok sammen, kunne I alle tre måske også gøre noget sammen engang imellem? Måske kunne det gøre det ok for dig at bo sammen med din fars kæreste og hendes børn, hvis du vidste, at du og din far havde noget tid for jer selv indimellem?
Du skriver, at du har overvejet selvmord, men også at du ikke vil gøre det. Når du får den tanke, er det måske fordi du ikke helt føler, at du har fået den opmærksomhed, som du havde behov for? Jeg er rigtig glad for, at du skriver, at du ikke vil gøre det, for du har jo alle muligheder for at få et godt liv, også selvom dine forældre er skilt.

Der er rigtigt mange børn og unge, som oplever det samme som dig, men som også kommer igennem det og får det bedre. Her på vores hjemmeside kan du læse noget om skilsmisse, og du kan også bede dine forældre om at læse det hvis du har lyst. Læs om skilsmisse her >>

Du kunne jo også vise dem det brev, du har skrevet og mit svar, hvis det er nemmere for dig? Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver. Måske kan I sammen finde på flere ting, du kan prøve.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier