Brev
Vil mere hos mor, men er bange for at sige det.
Hej, jeg en pige på 13 år
Jeg har et stort problem som har fyldt alting de sidste 5-6 måneder. Jeg har fundet ud af mange ting der skete mellem mine forældre, og jeg prøver som vidt muligt ikke at tage nogens parti, men det virkelig svært. Min far satte fx. En GPS i min mors bil så han altid vidste hvor hun var, og han hackede hendes telefon fordi han troede hun var utro(hvilket hun ikke var).
Min far har altid sagt at jeg minder meget om min mor, og nu jeg bange for at det kunne gå ud over mig. Fx. Da mine forældre skændtes, kunne man altid høre min mor råbe, det vi så ikke vidste var at min far ikke råbte, men slig hende. Jeg vil ikke gå og være bange for at min far slår mig, men alligevel så vil jeg passe på. Min far ig jeg skændes tit, så jeg er bange for at hvis det kamre over at han giver mig en flad.
Jeg vil ikke vil ikke bo fast hos min mor, da hun har en sygdom i hjernen og hjertet. Det gør at hun tit sidder og ryster og besvimer engang imellem. Jeg vil ikke bo 7/7 mere. Det simpelthen for hårdt for mig, og jeg ved ikke om jeg kan klare det.
Hvad skal jeg gøre?
Mvh. en forvirret og trist 13årig pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt, du skriver ind og deler dine tanker. En skilsmisse er en stor omvæltning for både børn og voksne, og jeg kan godt forstå, det fylder rigtig meget. Jeg håber, jeg kan give dig nogle råd til, hvordan du kan få snakket med dine forældre om, at du gerne vil bo mere hos din mor.
Det lyder til, at du er blevet involveret i en del af det, der er sket mellem dine forældre. Både det med gps i bilen, en hacket telefon, og at din far har slået din mor. Det er bestemt ikke i orden, at din far har gjort det – og måske meget godt, at din mor ikke længere bor med ham. Men det er vigtigt, du ved, at det er de voksne, der har valgt, at de vil skilles, og det er altid deres ansvar, at det ikke går ud over børnene.
Du er bange for, om din far kan finde på at give dig en flad, når I skændes. Derfor kan jeg også godt forstå, hvis du bekymrer dig for, hvad der sker, du siger til din far, at du vil bo mere hos din mor. Måske det kunne være en ide at skrive et brev til ham? Et brev, hvor du fortæller omkring, at du er ked af at skændes med ham, og at du ikke har lyst til at blive involveret i problemerne omkring ham og din mor. Hvis du synes, det kan være svært at få skrevet et brev, har vi lavet en guide til, hvordan man kan bygge et brev op. Du kan læse mere her: Guide til brev
Det er vigtigt lige at understrege, at ligesom det ikke er okay, hvad din far har gjort ved din mor, så må han ikke slå eller true dig. Og det er aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Jeg tænker på, om dine forældre kan snakke sammen i forhold til aftaler, der vedrører dig? Jeg bliver også lidt nysgerrig på, om du har snakket med din mor omkring det? Hvis du ikke allerede har snakket med din mor, tænker jeg, det er rigtig vigtigt, at du får fortalt din mor omkring, hvordan du har det, og hvordan du føler det er, når du er hos din far. Det er begge dine forældres ansvar, og hvis de har fælles forældremyndighed, skal de sammen forsøge at blive enige om, hvor du skal bo. Og de skal lytte til dig.
Det er dog vigtigt, du ved, at du har ret til at blive hørt. Når du er over 10 år kan du bruge din initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre. Det kan være et møde om, hvor du skal bo, eller hvor tit du skal se den forælder, du ikke bor hos. Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. De skal lytte til dig, og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.
Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe ind til Familieretshuset rådgivning til børn og unge: Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50. Her får du en rådgiver at tale med. Du kan være anonym, men du kan også fortælle, hvem du er, så kan rådgiveren hjælpe dig med at bruge din initiativret. Du kan læse mere omkring din initiativret og andre emner om det at være barn i skilsmissefamilie: Mig i midten
Jeg ved, det kan være svært, og der er en masse følelser involveret i en skilsmisse, både for dig og dine forældre. Derfor kan det også være en ide at få talt med en udefra. Det kan være en voksen, du er tryg ved. Måske en lærer, en træner eller en venindes mor.
Det er også muligt at få en bisidder fra BørneTelefonen. En bisidder er en voksen, der hjælper dig, både før, under og efter et møde i Familieretshuset. En bisidder ser tingene fra dit synspunkt og støtter dig. Du kan læse mere her: bisidder fra BørneTelefonen
Jeg håber mit svar har hjulpet dig et skridt videre på vejen og givet dig nogle ideer til, hvordan du kan få snakket med dine forældre. Hvis du har brug for mere hjælp eller et andet godt råd, er du altid velkommen til at kontakte os på 116 111 eller på sms eller chat. Her sidder en rådgiver parat til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen