Brev
Vil gerne flytte hjem til min far
Hej BB
Jeg er en pige på 13 vis forældre blev skilt for omringe 3 år Har længe ville flytte hjem til min far fordi at jeg ikk klinger så godt med min papfar og de er efter mig heletiden efter min mening. Men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige det til hende, at jeg gerne vil flytte.
Det er noget jeg kan blive ked af når jeg tænker på det da det er noget der betyder noget for mig. Vil ikk såre min mor fordi jeg jo elsker hende helt op til månen og tilbage. Og min mor kan godt blive ked af sådan noget.
Den ene dag ville jeg gerne hjem til min far så jeg skrev til hende fordi jeg var i skole. Hun blev ved med t spørge om der var noget galt. Og det er der jo men tøre ikke sige det Så det jeg spørger jer om er om hvordan jeg skal sige hvad der er galt og hvordan jeg skal sige at jeg gerne vil flytte.
håber i kan hjælpe Har virkelig brug for hjælp så håber i kan svare så hurtigt som muligt
Knus mig 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit brev, hvor du beskriver et dilemma mange skilsmissebørn står i. Måske er der lavet en aftale, som var i orden, dengang den blev lavet, men tingene har udviklet sig og nu, kan jeg forstå, synes du ikke, at dit liv er ok.
Da din forældre blev skilt, tænker jeg, var aftalen, at du skulle bo hos din mor og have samvær med din far. Livet ændrer sig og vi udvikler os alle sammen. Du skriver, at det er 3 år siden, dine forældre blev skilt og at du ikke har det særlig godt med din pap far. Det er klart at det påvirker dig meget, det lyder også til, at det en problematisk situation for dig.
Du synes, det er meget svært, at få sagt til din mor, at du gerne vil bo hos din far – har du mon spurgt din far, om det er ok, at du flytter ind hos ham? Hvis ikke du har det, så ville det nok være en meget god ide også at forklare ham, hvorfor du ikke trives sammen med din mor og pap far.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, for at du kan få din mor til at forstå det. Du har sikkert ret i, at det nok vil være svært for hende, at forstå hvorfor, du vil bo hos din far permanent. Men på den anden side, så tænker jeg, at I er nødt til at tale sammen om, hvorfor det fungerer så dårligt mellem dig og din pap far og hvorfor du føler, at de er efter dig hele tiden.
Hvis ikke du kan tale med din mor, sådan bare, så kunne du måske prøve, at skrive et brev, hvor du fortæller hende, hvorfor du gerne vil bo hos din far og at du har det dårligt over at skulle sige det til hende og er ked af det. Tror du, du kunne det?
Du kunne måske tage udgangspunkt i det brev, du her har skrevet og mit svar. Så ville det måske blive lettere for dig at fortælle hende, at du ikke er tilfreds med dit liv, som det er lige nu.
Ellers tænker jeg, at du måske har en anden voksen, som du kan tale med det her om? Det kan være en fra din familie fx din mormor, en sød lærer eller en helt fjerde. En, der vil kunne hjælpe dig med at tale med din mor om, hvordan du har det.
Jeg håber, du på en eller anden måde har fået noget ud af mit svar… Og ellers vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111. Det er gratis og anonymt.
Mange hilsner til dig.
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.