Brev
Vil bo hos mor
Hej jeg er en dreng på 13 år.
Jeg er normalt en glad dreng, men her for nyligt er jeg ikke så glad mere. Mine tanker kan virkelig få mig i dårligt humør. Min mor og far er skilt og jeg vil virkelig gerne bo hos min mor men jeg ved min far vil blive vildt ked af det og jeg vil have dårlig samvittighed, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre?
Min far bliver meget hurtig sur nogle gange over meget små ting, og selvom jeg fik sagt det til mine forældre er jeg sikker på at når jeg først skal bo permanent hos min mor så ville jeg simpelthen have så dårlig samvittighed at det kan gøre mig ked af det. Og min far bliver virkelig sur Over at jeg ikke er så glad og det er jo egentlig ikke min skyld jeg ikke er glad men min mor og min fars skyld.
Jeg har nogle virkeligt gode venner jeg kan snakke med og det hjælper meget nogle gange.
Hilsen 13 år dreng
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 13 år
Jeg forstår godt at du synes det er svært hvad du skal gøre. For du vil jo ikke gøre din far ked af det, og er også bange for at han bliver endnu mere sur. Men på den anden side så vil du virkelig bare gerne bo mest hos din mor!
Det fylder så meget for dig, så det får dig i dårligt humør. Og du ønsker jo bare at være den glade dreng, du plejer at være. Det forstår jeg virkelig godt. Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig.
Jeg synes at det er dejligt for dig med gode venner, som du snakker med og som er der for dig. Jeg ved fra andre børn, som har skilte forældre, at det kan være svært at dele sine tanker og følelse med andre. Men vi foreslår tit at gøre det, fordi vi hører at det kan være en god hjælp. Så det synes jeg klart at du skal fortsætte med.
Men jeg synes også at du er mega sej til at sætte ord på dine følelser! Du ved allerede på forhånd at du vil kunne få dårlig samvittighed, hvis det lykkes med at bo fast hos din mor. Så bare tanken om det kan gøre dig ked af det.
Mange børn fortæller om hvordan de kan føle sig skyldige i det, der sker når ens forældre bliver skilt. Men du lyder til at være ret meget klar over, at sådan er det ikke?  For når du nu er ked af det, så ved du godt  at det faktisk ikke er din skyld. Men derfor kan jo godt være svært alligevel, når nu du ved hvad din far tænker om det!
Jeg tror også at det kan være svært for din far at være helt ærlig overfor dig i forhold til sine følelser. Måske er han også ked af det indeni, men det kommer ud som vrede stedet for? Det kan nemlig være svært for en del voksne mennesker, at skulle snakke om følelser. Måske er du faktisk bedre til det end ham?
Jeg ved jo ikke hvor længe dine forældre har været skilt? Men måske har den deleordning I har haft indtil nu været ok? Og nu har du behov for at det er anderledes? Jeg hører fra rigtig mange børn, at deres behov og ønsker til hvor de vil bo ændrer sig. Især når man bliver teenager, så kan der være brug for at man mere bor ét sted. For så er tiden sammen med venner og ens fritid ret så vigtig?  Så  kan være irriterende at skulle flytte frem og tilbage. Mon det tanker og følelser er genkendelige for dig?
Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, at skrive et brev til din far? Et brev hvor du skriver om dine tanker og følelser, som du gør i det her brev. Måske skrive noget med, at selvom du ønsker at bo mere fast ved din mor, så holder du stadig lige meget af dem begge to?
Jeg kan også foreslå dig at ringe til skilsmissetelefonen, hvor du også er anonym. Se mere her:Børnenes Skilsmissetelefon
Her kan du måske også få nogle gode råd til hvad du kan gøre? De er vant til at snakke med børn om det med hvor man ønsker at bo. Du har nemlig også det, der hedder en initiativret, som betyder at du har ret til at blive hørt i dine ønsker.  Se mere her:Initiativret
Jeg håber for dig at du finder modet til at stå fast ved dit ønske om at bo hos din mor og at du snart oplever at være mere glad igen.
Du har ret til at være glad og have det godt.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen