Brev
Vil bo hos min mor
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet
Hej jeg en pige på 15
min mor hved godt jeg skriver ind men jeg snakker med jer
Det startede med min mor og far blev skilt da jeg var omkring 8 år jeg var en uge hos min far og en uge hos min mor
men så sagde jeg at jeg vil bo hos min mor
så Bode jeg hos min mor i to uge og var hjemme hved min far hver anden weekend og det var kun 20 min fra hinanden men så fik jeg at vide jeg skulle bo hos min far
PS har altid Best kunne lide min mor og det hved min far godt men så blev jeg meget ked af det fordi min far bor få Fyn og min mor flyttet til Jylland så nu ser jeg kun min mor hver anden weekend
er så ked af det er ik så vild med at være hos min far og savner min mor vildt meget og næste gang jeg kommer til at se hende er og 1 månede ca så er ked af det og græder hver dag og jeg vil jo gerne bo hos min mor men min far siger det ik er en god ide for han syndens min mor flytter meget og det skal ik gå ud og mig
kan godt forstå han syndes det men jeg kan godt klare det har jeg jo gjordt før så hvad skal jeg grøre for på Fyn
Og Tror min mor har borderline fordi en dame har fortalt jeg kan ik lave om på min mor
men det har min mor ik tænkt over hun hved det sikkert godt men nok ik noget hun tænker på
Håber i vil hjelper har skrevet så mange gange
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det er kan ofte være svært at være skilsmissebarn, uanset hvor gammel man er, eller hvor lang tid der er gået, siden ens forældre blev skilt. Og det er forfærdeligt at savne sine forældre så meget, at man er ked af det en stor del af tiden.
Jeg kan jo desværre ikke hjælpe dig med at få det til at ske, at du får lov til at flytte over til din mor, men jeg kan godt give dig nogle gode råd.
Har du talt med din mor om muligheden for at bo hos hende?
Du fortæller, at hun muligvis har borderline. Ved du, om det eventuelt kan gøre det svært for hende at have overskud nok til at have dig boende?
Det kunne du prøve at tale med hende om.
Det er vigtigt, at du får talt med begge dine forældre om, hvordan du har det. For det skal de være meget opmærksomme på.
Dine forældre er også nødt til at tale med hinanden om det, for det er en stor ting, når ens barn ikke trives.
Og det er også en stor ting, hvis man eventuelt skal flytte fra én landsdel til en anden.
Hvis dine forældre bliver enige om, at det er bedst, at du bliver boende hos din far, så skal de finde ud af, hvordan de støtter dig, når du er ked af det, for det går jo ikke, at du er ked af det hele tiden.
Hvis dine forældre bliver enige om, at det er bedst for din trivsel, at du flytter over til din mor, er det vigtigt, at de finder en god skole, som passer til dig. Det burde godt kunne lade sig gøre.
Måske skulle du også tale med din klasselærer eller en anden voksen på skolen, om hvordan du har det. Nogle gange er det en rigtig god idé også at få talt med nogle andre end kun ens forældre, når man er ked af det.
Så kan skolen og dine forældre tale sammen bagefter, så alle de vigtige voksne i dit liv samarbejder om at hjælpe dig.
Jeg synes også du skal kende til dine rettigheder, for det er sådan at du har ret til at blive hørt og du kan bruge det der hedder din initiativret, det vil sige du kan bede Statsforvaltningen om at holde et møde med dine forældre, hvor de hører om dine ønsker.
Det sidste, jeg vil sige, er, at du kan prøve at lave en liste over fordele og ulemper ved at bo hos din far, og fordele og ulemper ved at bo hos din mor.
Nogle gange hjælper det at få skrevet sådan noget ned, så man lettere kan se, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør.
Sådan en liste kan du også bruge, når du skal tale med dine forældre. Måske kan de hjælpe med at få skrevet nogle ting på, som du ikke selv har tænkt over.
På den måde får I et billede af, hvordan dit liv ser ud nu, og hvordan dit liv vil kunne komme til at se ud, hvis du ender med at flytte.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale med en anden voksen, som ikke kender dig.
Nummeret er 116 111. Det er gratis, og du er anonym.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen