Vil bo hos min mor

Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet

Hej jeg en pige på 15

min mor hved godt jeg skriver ind men jeg snakker med jer

Det startede med min mor og far blev skilt da jeg var omkring 8 år jeg var en uge hos min far og en uge hos min mor

men så sagde jeg at jeg vil bo hos min mor

så Bode jeg hos min mor i to uge og var hjemme hved min far hver anden weekend og det var kun 20 min fra hinanden men så fik jeg at vide jeg skulle bo hos min far

PS har altid Best kunne lide min mor og det hved min far godt men så blev jeg meget ked af det fordi min far bor få Fyn og min mor flyttet til Jylland så nu ser jeg kun min mor hver anden weekend

er så ked af det er ik så vild med at være hos min far og savner min mor vildt meget og næste gang jeg kommer til at se hende er og 1 månede ca så er ked af det og græder hver dag og jeg vil jo gerne bo hos min mor men min far siger det ik er en god ide for han syndens min mor flytter meget og det skal ik gå ud og mig

kan godt forstå han syndes det men jeg kan godt klare det har jeg jo gjordt før så hvad skal jeg grøre for på Fyn

Og Tror min mor har borderline fordi en dame har fortalt jeg kan ik lave om på min mor

men det har min mor ik tænkt over hun hved det sikkert godt men nok ik noget hun tænker på

Håber i vil hjelper har skrevet så mange gange

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det er kan ofte være svært at være skilsmissebarn, uanset hvor gammel man er, eller hvor lang tid der er gået, siden ens forældre blev skilt. Og det er forfærdeligt at savne sine forældre så meget, at man er ked af det en stor del af tiden.

Jeg kan jo desværre ikke hjælpe dig med at få det til at ske, at du får lov til at flytte over til din mor, men jeg kan godt give dig nogle gode råd.

Har du talt med din mor om muligheden for at bo hos hende?
Du fortæller, at hun muligvis har borderline. Ved du, om det eventuelt kan gøre det svært for hende at have overskud nok til at have dig boende?
Det kunne du prøve at tale med hende om.

Det er vigtigt, at du får talt med begge dine forældre om, hvordan du har det. For det skal de være meget opmærksomme på.

Dine forældre er også nødt til at tale med hinanden om det, for det er en stor ting, når ens barn ikke trives.
Og det er også en stor ting, hvis man eventuelt skal flytte fra én landsdel til en anden.

Hvis dine forældre bliver enige om, at det er bedst, at du bliver boende hos din far, så skal de finde ud af, hvordan de støtter dig, når du er ked af det, for det går jo ikke, at du er ked af det hele tiden.

Hvis dine forældre bliver enige om, at det er bedst for din trivsel, at du flytter over til din mor, er det vigtigt, at de finder en god skole, som passer til dig. Det burde godt kunne lade sig gøre.

Måske skulle du også tale med din klasselærer eller en anden voksen på skolen, om hvordan du har det. Nogle gange er det en rigtig god idé også at få talt med nogle andre end kun ens forældre, når man er ked af det.
Så kan skolen og dine forældre tale sammen bagefter, så alle de vigtige voksne i dit liv samarbejder om at hjælpe dig.

Jeg synes også du skal kende til dine rettigheder, for det er sådan at du har ret til at blive hørt og du kan bruge det der hedder din initiativret, det vil sige du kan bede Statsforvaltningen om at holde et møde med dine forældre, hvor de hører om dine ønsker.

Det sidste, jeg vil sige, er, at du kan prøve at lave en liste over fordele og ulemper ved at bo hos din far, og fordele og ulemper ved at bo hos din mor.

Nogle gange hjælper det at få skrevet sådan noget ned, så man lettere kan se, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør.
Sådan en liste kan du også bruge, når du skal tale med dine forældre. Måske kan de hjælpe med at få skrevet nogle ting på, som du ikke selv har tænkt over.
På den måde får I et billede af, hvordan dit liv ser ud nu, og hvordan dit liv vil kunne komme til at se ud, hvis du ender med at flytte.

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale med en anden voksen, som ikke kender dig.
Nummeret er 116 111. Det er gratis, og du er anonym.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier