Vil bo hos far noget mere…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Jeg kan godt forstå, at du føler det er svært, at skulle bo 7 dage hos din mor, når hun har en kæreste, du ikke har det rigtig godt med. Det er godt du skriver til os her på BørneTelefonen og deler dine tanker . Jeg vil forsøge at komme med tanker jeg har omkring din situation, og også komme med lidt råd til dig.

Du skriver, at du faktisk gerne vil bo hos din far noget mere. Her læser jeg, at det er din nye pap-far som du ikke har det godt med. Jeg forstå dig godt. Du har intet at gøre med din forældres skilsmisse, og du har ikke selv valgt at din skulle bo sammen med din mors nye kæreste.

Jeg forstår, at du føler dig mere tryg hos din far, for ham kender du og har gjort hele dit liv. Det er ikke nemt at skulle bo sammen med nogen, man ikke rigtig er tryg ved. Du har som barn ret til at have en tryg og god opvækst.

Det er slet ikke okay, at din pap-far han prøver at fortælle dig at du er en egoist. Det er du ikke. Han skal tale ordentligt. Det er slet ikke okay at han behandler dig sådan.

Du skriver, at du faktisk har et godt bånd til din mor, og det vil du ikke knække ved at flytte. Det forstå jeg også godt. Du har stadig et nært forhold til din mor, som du skal dele med din nye kæreste, og derfor har du det sådan nu. Har du prøvet at tale med din mor om det ? Jeg ved, at du skriver hun er følsom, men måske det kunne være godt at tale om de følelser, som du har for hende ? Det kan måske være godt, at I taler sammen omkring at I elsker hinanden.

Du viser, at du er en pige der tænker på andre, og du tænker meget på, hvordan din mor har det. Det er klart, at du ikke vil gøre hende ked af det.

Det kan være svært, at skulle tale om de her ting, fordi du ikke vil skuffe hende. Du kan prøve at skrive dine tanker ned eller læse noget fra dit brev op. Det er bare en idé.

Uanset hvad, så synes jeg at det er vigtigt at du tager denne snak op igen, fordi du er ked af at det skal være på den måde hjemme hos dig mor. Du har rettigheder som barn. Har du talt med nogle andre voksne om det? Jeg forstår godt, at det kan virke svært, når du allerede en gang har prøvet at ville flytte til din far.

Jeg synes at det er vigtigt, at du tager kontakt til nogen som kan give dig råd omkring din situation. Du kan tage kontakt til familieretshuset.

Når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.. Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50.

Du kan også få hjælp af en bisidder til det her fra BørneTelefonen. En bisidder hjælper og støtter dig før under og efter samtalerne. Dine forældre behøver ikke give lov til, at du får en bisidder med. Dine forældre får det at vide, men du har mulighed for at mødes med din bisidder, før dine forældre får besked. Du kan ringe eller chatte med os på 116 111 .

Det kan virke meget svært, at skulle kontakte andre, men du er godt på vej. Det er ikke okay, at du ikke har det godt hjemme hos din mor. Det er heller ikke godt, at din bror ikke har det godt. Så det er stort og det viser et mod hos dig, at du nu har kontaktet os. Jeg tror på dig.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier