Brev
Vens forældre skal skilles
Hej BB
Jeg kunne virkelig godt bruge lidt vejledning her.
Min situation er den, at en af mine bedste venner på 12 år har fået at vide, at hendes forældre skal skilles.
Jeg vil gerne være der for hende og hjælpe det bedste jeg kan, men jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal hjælpe?
Hun tager ikke rigtig intiativ til at snakke om det, men jeg føler samtidig, at hun gerne vil snakke om det. Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal starte en samtale?
Der er også det problem, at jeg ikke bor tæt på hende og derfor ikke har mulighed for at se hende. Så jeg føler, at jeg bliver nød til at være der ekstra meget for hende gennem vores skype-samtaler, nu når jeg ikke kan være der fysisk for hende og bare give hende et kram.
Håber I kan give mig nogle idéer til, hvordan jeg kan hjælpe hende bedst!
På forhånd tak.
Mvh.
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 19 år.
Det er rigtig godt, at du vil være der for din veninde. Det har hun helt sikkert brug for og med den omsorg du viser, så virker du som en super veninde.
Jeg kan rigtig godt forstå, at du synes det er svært at få startet en samtale. Men jeg synes du skal holde fast i din mavefornemmelse om, at det virker til, at din veninde faktisk gerne vil tale om det. Så det gælder bare om, at få spurgt, hvordan hun har det, selvom det er svært. Men det er tit det første spørgsmål man lige skal have over sine læber og så skal resten nok gå helt fint.
Nogle start sætninger kunne eksempelvis være: "Hvordan går det derhjemme?", "Er der noget nyt i forhold til skilsmissen?" Hvordan har du det med det og er dine forældre gode til at passe på dig? Taler de med dig om det?"
Det vigtigste du kan gøre, at være tydelig omkring, at du er der for din veninde og hun altid kan komme til dig og få luft for de frustrationer eller tanker hun har omkring hendes forældres skilsmisse.
En anden idé kunne også være, at du inviterede hende hjem på weekend hos dig. Så havde I en hel weekend sammen, hvor I rigtig kunne hygge jer og så ville der helt sikkert opstå situationer, hvor I kunne snakke om det. Samtidig ville din veninde komme lidt væk derhjemme fra og måske få tankerne lidt væk fra hendes forældres skilsmisse.
Du må endelig ikke blive bange for at få spurgt ind til, hvordan din veninde har det. Ofte er det mere rart, at folk spørger én, når der er noget galt, end man slet ikke snakker om det. Hvis der så er en dag, hvor din veninde ikke har lyst til at snakke om det, så er jeg sikker på, at hun nok skal sige fra og så kan du prøve igen en anden dag. Det er bedre at spørge ind end at lade som ingenting.
Din veninde er heldig at have dig som veninde.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.