Brev
True med selvmord
Hej brevkassen
For et par år nu, har mine forældre skældt med hinanden. Det gør mig ked af det selfølgelig, men jeg har lært at leve med det.
Men har på det sidste er det gået virkelig skidt.
Min far har truet med at gå,
han smadrer ting,
han vil råbe højt til min mor at hun er en skøge,
og her til aften sagde han, at han syntes hun skulle hænge sig selv.
Jeg er virkelig stresset og bekymret, og ved hvor meget kan jeg tage mere!
Jeg kan ikke gå til kommunen, da vi fører sag mod dem, og de derfor hader os og vil bruge det imod os.
Please, jeg har brug for jeres hjælp!
mvh
en stresset og bekymret datter
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Tak for dit brev. Det er godt, at du har fundet overskud til at skrive til os. Det lyder bestemt ikke til, at det, der foregår hjemme hos dig, er i orden. Jeg forstår godt, at det er stressende og bekymrende for dig.
Først vil jeg sige til dig, at det aldrig kan blive din skyld, at dine forældre skændes og siger meget voldsomme ting til hinanden. Det er dine forældre, der skal tage ansvar for dig. til du bliver 18 år, og det betyder også, at de skal skabe et trygt hjem til dig. Det lader det ikke til, at de kan lige nu.
Du har brug for voksenhjælp! Kender du en voksen, som du har tillid til? F.eks. en lærer på din skole? Hvis din lærer kender til, hvordan det er hjemme hos dig, har læreren pligt til at hjælpe dig. Hvis det er for voldsomt for dig at gå til din lærer alene, kender du måske en veninde eller ven, du kan tage med som støtte.
Jeg kan godt læse, at du skriver, I kører en sag mod kommunen. Men du skal bare vide, at også kommunen har pligt til at gå ind og hjælpe en familie, hvor der foregår ting, som er så voldsomme, at der er brug for hjælp så det ikke går ud over børn og unge. Så jeg tænker, at det nok mere er dine forældre, der har en sag kørende?
Du skriver ikke, hvad det er for en sag, men jeg tænker, at det måske kunne være rigtig godt, hvis du kunne finde mod til at ringe til vores BørneTelefon, som er et anonymt nummer 116111, hvor der sidder voksne rådgivere, der kan hjælpe og spørge ind til det, du har brug for hjælp til. Så kan I sammen finde ud af det næste skridt for dig
En ting er sikkert, du fortjener at få hjælp fra en voksen NU. Jeg ved godt, at det kræver lidt mere arbejde for dig og lidt mere mod, men jeg håber, du holder fast i din vilje til at få hjælp, for det har du ret til!
Jeg vil lige nævne, at der også i din kommune er en åben anonym ungerådgivning. Der kan du også få hjælp til, hvad der er bedst at gøre.
Her fra BørneTelefonen kan du få en voksen med til møder i kommunen, det hedder en bisidder. Det kan være at det vil en idé at du fik en bisidder til at tale med dig og til at gå med til møder, så du kan få det godt. Du kan ringe ind på 116111 og høre mere  få en bisidder. Du kan også læse mere her og se de film, der viser hvad en bisdder er og hvad det betyder for børn og unge at have en bisidder fra BørneTelefonen med på sin side: https://bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen
Kærlig hilsen
BørneTelefonen