Svigtet i skilsmissen

Mine forældre har haft det svært sammen i lang tid, og jeg har nok altid vidst at de på et tidspunkt skulle skilles, hvilket derfor egentlig bare var en lettelse da det skete for ca. 3 måneder siden.

Jeg fandt et par dage senere ud af, at min mor har haft et forhold til en af sine kollegaer i ca. 1 år, og hun har både mødt hans to døtre og hans forældre. Min far har altid haft problemer med sit temperament, især overfor mig og mine søskende, og han har på ingen måde taget det godt.

Han har fulgt efter hende, skrevet flere truende beskeder, og mødt op ved vores nye lejlighed, som jeg er flyttet i med min mor. Jeg har valgt kun at bo hos hende, fordi min far ikke er stabil lige nu, og heller ikke har været hele mit liv. Jeg føler at begge mine forældre har svigtet mig i hele den her skilsmisse, fordi min far glemmer mig og mine søskende, og fokuserer på hvordan han bedst muligt kan ramme min mor. og min mor, fordi hun stadig ses med ham kollegaen, og hun har gjort det ligesiden jeg fandt ud af, at de skulle skilles.

Hun gør det for meste i smug, men nu har jeg fundet et brev fra ham, hvor der står “elskede” i og hun er alene på festival med ham. Hun kommer med en masse små løgne omkring det hele, måske fordi hun tror, at hun på den måde kan skåne os, men han bliver stadig en del af mit liv.

Jeg har prøvet at fortælle hende, hvor meget det sårer mig, når hun ikke kan sætte deres forhold på pause, og i stedet fokusere 100% på mig og mine søskende, i stedet for også at være en del af kollegaens familie også. Hun bliver ved med at sige, at hun ikke kan forstå at min far ikke bruger sin energi på os i stedet, når hun i virkeligheden heller ikke selv gør det.

Jeg ville ønske at min mor kunne se hvor svært det er, ikke at have en far der opfører sig ordenligt, og en mor der har haft et hemmeligt liv med en anden familie, som jeg ikke har kendt noget til, og stadig har. Jeg vil gerne have, at min mor er glad, men jeg ville sådan ønske, at hun kunne bruge alt sin energi på os i den her voldsomme skilsmisse, i stedet for at starte et nyt liv lige efter at de er blevet skilt.

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 18-årige

Tusind tak for dit brev som meget meget fint beskriver, hvordan det er at være dig i en skilsmisse lige nu.

Du har så mange gode refleksioner over, hvorfor det er svært at navigere i den her nye familiekonstellation. Og jeg synes uden tvivl, at du har en vigtig og meget reel pointe i din allersidste sætning: “Jeg vil gerne have, at min mor er glad, men jeg ville sådan ønske, at hun kunne bruge alt sin energi på os i den her voldsomme skilsmisse, i stedet for at starte et nyt liv lige efter at de er blevet skilt.”

Har du sagt det til din mor? For lige præcis den sætning viser jo på én gang både overskud og sårbarhed. Du har overskud til at se det hele lidt udefra, og faktisk unde din mor glæden i den nye forelskelse. Måske fordi du godt ved, at din far har været ustabil længe, og at det derfor er rart at din mor faktisk virker glad?

Men samtidig er det stadig din mors ansvar, at du og dine søskende også kommer så godt igennem den her skilsmisse, som muligt. Nu ved jeg ikke hvor gamle dine søskende er. Men så længe I bor hos din mor, er hun forpligtet til at give jer kærlighed og tryghed, og det har i jo særligt brug for lige nu, hvor det hele forandres.

Uanset hvad årsagen til en skilsmisse er, så vil det altid være en stor forandring, som kræver tilvænning. Du har heldigvis dine søskende, så du er ikke alene i denne tilvænning. Det der kan være rigtig svært, er at man i sådan en situation ikke bare skal forsøge at få sig selv følelsesmæssigt “på plads igen”, men oftest tænker man jo også på de følelser den ene eller begge forældre kan have i klemme. Her tænker jeg særligt på din far.

Det er vigtigt, at du ikke ser det som dit ansvar. Du må gerne bekymre dig om det og om ham, men du er ikke ansvarlig for dine forældres opførsel. Det du til gengæld kan tage ansvar for, det er at være ærlig overfor dem. Til en start her så måske din mor, da det er hende du bor hos.

Du fortæller du allerede har forsøgt at sige til hende, at du synes hun bør bruge energien på jer fremfor det nye forhold. Men nogen gange har forældre brug for at høre tingene flere gange, eller på flere måder.

Jeg håber derfor, at du måske har lyst til at vise hende det her brev? Du kan også vise hende mit svar, hvis du synes det giver mening.

Jeg foreslår det, fordi du har skrevet et enormt ærligt og følsomt brev, hvori du faktisk selv serverer løsningen på at forbedre jeres situation lige nu. Alt du beder hende om, er lidt ekstra energi og tilstedeværelse hos jer fremfor hos kollegaen her i starten. Og det synes jeg er helt fair.

Kender du MigIMidten? Det er en rådgivning for børn og unge, der står midt i en skilsmisse.
Måske du kan finde lidt støtte der også? De er i hvert fald eksperter.

Jeg håber du bruger den styrke, jeg fornemmer du har, til at give din mor brevet.
Og så håber jeg, at hun ser hvor moden og tænksom en datter hun har, og får prioriteret at samle jer som ny lille familie igen, så I kan blive klar til på sigt måske at indgå i en sammenbragt familie – eller hvad end der kommer til at ske senere hen. Det nu fundamentet for en god start på noget nyt skal bygges.

Jeg ønsker dig held og lykke, og håber du vil holde fast i at handle og reagere, når noget føles forkert.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier