Brev
Stress? Hjælp
Hej Børnetelefonen.
Jeg ved ikke hvem jeg skal gå til? Jeg har mere end brug for at snakke men er ikke klar! Mit Liv har taget en voldsom drejning og pt. køre mine hverdage i min seng da jeg ikke kan andet!?
Mit værste mareridt blev virkelighed sidste år og der startede alt! Mine forældre blev skilt sidste år. det hele var forvirrende i mit hovede og jeg følte mig skyldig i skilsmissen.
Jeg har altid redet og haft tæt knyttet bånd til heste og derfor støttede det mig at jeg kunne snakke med min hest for jeg vidste jo at han aldrig ville gå videre med det men kun være der for mig..
Startede jeg med at tænke på de værste tanker og kunne ikke få de gode frem! Det gjorde mange dage at jeg ikke havde overskud til skolen.
Samt blev min pony sat til salg i en fast beslutning mellem mine forældre…
Mine veninder i skolen vendte sig i mod mig og sendte åndsvage beskeder til mig der tog min selvtillid fuldstændig.
Jeg tænkte meget over tingene i sommerferien og flyttede på ny skole for at få en ny start på året!? Det gik godt indtil Okt – Nov hvor min pony blev solgt. her følte jeg at jeg ingen havde længere..
Jeg var helt kold og blev meget stresset jeg tænkte på alt samme tid (Skole, lektier, veninder, hest tilbage?, osv) en ting jeg vidste var at jeg ville have en hest tilbage uanset om mine forældre mente noget andet.
Alt gik bare mere og mere nedad jeg begyndte at give op på alt og kan ingen fremtid længere se i det her! Nu er vi så langt henne så jeg slet ikke kommer op om morgenen jeg kan intet uden at bryde sammen og blive irriteret og stresset
nogle store tanker der køre i mit hovede er at jeg ingen veninde/person har jeg stoler så meget på så jeg ville kunne snakke ud med hende? Jeg mistede min bedsteveninde 2013 hun døde hvilket tog meget på mig hun var nok den eneste veninde jeg nogensinde har haft så tæt..
samt har jeg et tidligere afsnit i hovedet som jeg tror at jeg husker være end det var 🙁
Min far der smed mig i gulvet sparkede og slog mig mens jeg sad mast bange ind i et hjørne.
Jeg ville kunne sige så meget mere men det bliver for meget… Det eneste jeg ønsker er at høre hvordan jeg kan komme videre?
Vi snakker om at jeg skal snakke med en skole psykolog men kan ikke se hvad det skal hjælpe ville aldrig kunne sige sandheden til personen så ville ikke have noget at snakke om?! Men drømmer bare om et svar på hvordan jeg skal komme videre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år!
Det er rigtig godt, at du skriver til Brevkassen for at få hjælp. Jeg kan godt høre, at tingene er rigtig svære lige nu.
Der er mange børn, der lige som du oplever, at de bliver rigtig kede af det, når deres forældre bliver skilt. Det er en stor omvæltning, og også en stor sorg, da det betyder, at man skal undvære den ene af sine forældre i hverdagen. Det er rigtig hårdt.
Det er også helt forståeligt, at man kan komme til at bebrejde sig selv for skilsmissen eller tro, at det er ens skyld. Det er det ikke. En skilsmisse mellem forældre er aldrig børnenes skyld. Forældre ønsker heller ikke at undvære deres børn, så for dem er skilsmisse ofte den allersidste mulighed.
Samtidig med at dine forældre blev skilt, mistede du også din pony. Det er to store tab oven i hinanden, og det er meget voldsomt. Når man har en oplevelse af, at hele ens liv ramler, er det naturligt at man begynder at tænke dystre tanker, og har svært ved at få de positive frem. Hvis man er ked af det eller trist, har man heller ikke overskud til skolen eller til sine veninder. Hvis man ikke får hjælp, kan det bare blive ved med at gå ned af bakke, så man til sidst slet ikke kan komme ud af sengen, som du oplever det. Det er derfor rigtig vigtigt, at man får noget hjælp til at komme ovenpå, så man lige så langsomt kan overskue hverdagen og blive glad igen.
Det må have været en stor sorg for dig, da din veninde døde. Jeg tænker på, om du mon fik noget hjælp til at bearbejde sorgen. Hvis en sorg ikke bliver bearbejdet, kan den sidde og gnave, og når der så sker flere ting i ens liv, bliver det ligesom lagt oven på den sorg, der var der i forvejen, så læsset bliver større og større, og til sidst kan man ikke bære mere. Jeg tror, det er det, der sker for dig nu.
Jeg tænker på hvorfor din pony blev solgt? Var der mon ikke længere råd til den? Jeg tænker også på, om det ikke kunne være en mulighed, at du kunne gå til ridning på en rideskole. Der ville du stadig kunne have kontakt til hestene, selvom de ikke ville være dine egne. Det lyder nemlig som om, at hesten har været en rigtig god ven for dig, og god at snakke med. Det tror jeg, ville være godt for dig at få igen – også selv om det er med en anden hest. Hvad tænker du om det?
Samtidig synes jeg, det lyder som en rigtig god idé, hvis du snakkede med en skolepsykolog. Skolepsykologen kan hjælpe dig til at få hjlælp til at bearbejde de ting du går med – også den episode du mener at kunne huske med din far. En psykolog har tavshedspligt. Dvs. at han/hun ikke må fortælle til nogen, hvad I to snakker om. Måske du skulle give det et forsøg? Du behøver jo ikke at fortælle om de mest sårbare ting de første gange. Der kan du se personen lidt an og mærke efter, om det er en, du har lyst til at betro dig til. Hvis det ikke er det, synes jeg du skal bede din lærer eller dine forældre om hjælp til at finde en anden psykolog eller terapeut. Dem skal der nok være flere af i din kommune.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig til at komme videre. Ellers er du selvfølgelig meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen 116111. Så prøver vi at hjælpe dig på en anden måde.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen