Brev
Skole
Hejsa
Jeg er en pige på 13 år, og er skildtmisse barn(bor hos min mor)
min skole er så lort at jeg vil gøre alt for at slippe væk fra den
jeg ikke ret mange venner der og snakker ikke så godt med de fleste.
Det var meningen at jeg skulle på efterskole i 8.klasse men det kan jeg ikke for der skal jeg have konfirmation så først i 9.klasse,
men mit spørgsmål er
kan man flytte hjem til sin far af den grund?
Knus mig❤️
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tusind tak for dit brev. Det er et godt spørgsmål, du stiller. Der er mange, der tumler med sådanne spørgsmål og bliver i tvivl om, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan. Det er godt, du forsøger at få et svar, så du kan få en bedre skolegang.
Jeg forstår dit spørgsmål sådan, at du gerne vil flytte hjem til din far, fordi du så kan flytte skole. Er det mon rigtig forstået? Jeg prøver at svare dit spørgsmål ud fra den forståelse.
Der behøver ikke være nogen bestemt grund, for at du kan flytte hjem til din far. Det kan du gøre, fordi du gerne vil være mere sammen med ham, eller fordi du gerne vil prøve at bo et andet sted, eller fordi din far har mere plads eller af en helt anden grund.  Det er dine forældre, der skal blive enige om, hvor du skal bo eller hvor meget du skal være hos dem hver især. Og det vil være naturligt, at de taler med dig om det også. Jeg bliver nysgerrig efter, om der er en skole i nærheden af din far, hvor du gerne vil gå i stedet for? Hvis det er sådan, så kan det være, at det ville være godt for jer alle sammen, hvis du kunne flytte hjem til din far.
Jeg bliver også nysgerrig efter, om du mon gerne vil flytte hjem til din far, selv om du ikke skal flytte til en skole i nærheden af ham? Hvis du nu blev spurgt, hvor du helst vil bo og du ikke skulle tage hensyn til skole, hvad mon du så ville svare?
Hvis du og dine forældre er enige om, at det vil være en god idé at du skifter skole, så har I måske allerede undersøgt, om der er en anden skole i nærheden af, hvor du bor med din mor? Det kunne måske også være en mulighed? Jeg tænker på om det længe har været som du beskriver i din nuværende skole? Det er lærernes ansvar at børnene har det godt i skolen, så tænker om du og måske din mor har talt med lærerne om hvordan du har det? Lærerne kan og skal hjælpe med du får det bedre? Lærerne vil kunne arbejde med klassen hvordan man bør behandle hinanden og støtte i at der kan dannes nye venskaber, hvad tænker du mon om dette?
Du skriver, at du skulle på efterskole i 8. klasse, men at det ikke kan lade sig gøre, fordi du skal konfirmeres i 8. klasse. Det kan jeg godt se, er et problem. Har I mon undersøgt, om det kan lade sig gøre, at du kan blive konfirmeret, mens du går i 7. klasse? Så kan du selvfølgelig ikke blive konfirmeret med dine klassekammerater, men det kunne måske være en god løsning alligevel.
Jeg håber, svaret kan hjælpe dig videre på vej til at få det godt i skolen.
Kram og tanker fra BørneTelefonen