Brev
Skiltmisse
Jeg har det sygt svært eller det mere min mor.
I nat skændes min mor og far og det altså slet ikke første gang. De skændes hele tiden og min mor for det bare så dårligt og jeg kan slet ikke klare at se hende græde så meget. Jeg har to søskende som er yngre end mig og de er lige så ked af det.
Min far respekter slet ikke min mor imens min mor har hjulpet ham og gjort alt for ham og min søskende. Min mor fortæller mig alt jeg er ligesom hendes veninde, hun fortalte mig at min far vil blive skilt med hende og at han hader hende og ikke kan klare at bo med hende mere.
Min mor græd hele dagen og hun ved slet ikke hvad hun skal gøre. Hun har ikke nogen familie som bor tæt på hende som hun kan tage til.
I mens har min far bare siddet og set en film og bagefter gik han ud sammen med sin venner. Lige nu ved jeg ikke vil der vil ske. Jeg har bare grædt hele dagen sammen med min mor.
Håber i kan hjælpe.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er SÅ godt, at du har skrevet til os. Jeg kan godt forstå, at det er en rigtig svær situation, du er i.
Første skridt til at få det bedre er at dele sine tanker med andre. Næste skridt er at få hjælp og støtte af nogle voksne. Det håber jeg, mit svar kan give dig mod på at få.
Jeg har talt med mange børn og unge, som synes, det kan være rigtig svært at opleve, at deres forældre skændes meget og måske endda er på vej mod en skilsmisse.
På BørneTelefonen hører vi tit om børn, der føler sig fanget mellem deres forældre og har svært ved at finde ud af, hvordan de skal reagere på det.
Jeg kan høre, at du er en kærlig og meget omsorgsfuld pige. Men jeg kan også høre, at du bærer rundt på en stor bekymring for især din mor, men også dine mindre søskende. Faktisk lyder det som om, problemerne mellem din mor og far fylder så meget, så du har måttet sætte dig selv og dine egne tanker og følelser rigtigt meget til side.
For mig lyder det også, som om du blevet presset ud i at være den ansvarlige “voksne” i din familie – den, der skal tage sig af alle. Det er alt for hårdt for dig som 13-årig at skulle have det ansvar. Det vender jeg tilbage til.
En skilsmisse betyder en krise for alle i familien. Du skriver, at det ikke er første gang, at din mor og far skændes, og at din mor græder rigtigt meget. Allerede før din far besluttede at blive skilt fra din mor, har I sikkert alle sammen levet i en mærkelig stemning med skænderier.
De voksne kan være ulykkelige på hver deres måde og reagere forskelligt på det. Som barn/den unge i familien kan det være svært helt at vide, hvad problemerne mellem forældrene kommer af og handler om.
Men selvfølgelig er det rigtigt svært for dig og dine søskende at opleve din mor og fars skænderier.  Jeg kan høre, at du synes, at det er uretfærdigt, at din far siger så sårende ting til din mor, som han gør. Især når du har oplevet, at hun har gjort alt for ham.
Jeg kan også høre, at du synes, at hun er en sød mor, der gør alt for jer børn. Det skal du holde fast i. I har et rigtigt tæt forhold, og det er godt, at din mor vil dig og dine søskende det bedste.
Det er godt med fortrolighed mellem børn og voksne, men du skal og kan ikke være den, der skal rumme alle bekymringer og kunne trøste alle. Din mor skal have hjælp og støtte af andre voksne.
Du skriver, at din mor ikke har noget familie i nærheden. Det lyder, som om hun heller ikke har nogen veninder, hun kan betro sig til? Ved du, at der er en ForældreTelefon i Børns Vilkår? Du kan fortælle din mor, at hun kan ringe til den på Tlf.: 35 55 55 57.
Det er gratis for din mor at snakke med en sød og dygtig rådgiver på ForældreTelefonen om problemerne i jeres familie. Din mor behøver ikke fortælle, hvem hun er, og rådgiveren har tavshedspligt.
Rådgiveren vil lytte til din mor og give gode råd til, hvordan din mor kan snakke med jer børn om alle de svære ting omkring skilsmissen.
En anden mulighed for at få hjælp og støtte er i Familieretshuset. Din mor kan ringe til Familieretshuset på 72567000. Familieretshuset kan hjælpe, når der er konflikter mellem forældre i en skilsmisse. De har også tavshedspligt.
Børn kan faktisk også ringe til Familieretshuset på 20600550. De voksne ved rigtigt meget om børns problemer i en skilsmisse. De vil gerne hjælpe dig med de tanker og spørgsmål, du har.
De kan også hjælpe dig med at komme komme med i en børnegruppe, hvor du kan snakke med andre børn, der er i samme situation som dig.
Her kan du læse mere om det, før du eventuelt ringer: Børnenes Skilsmissetelefon
Det er rigtigt vigtigt, at du selv får snakket mere med nogle andre om dine tanker og følelser. Du har jo et godt forhold til din mor. Er det en mulighed, at du kunne vise hende dit brev og mit svar?
Måske ved hun slet ikke, hvordan du inderst inde har det? Måske ville hun blive glad for at vide, at der er hjælp at hente for hende, og at hun selv kan gøre noget. Når hun er en mor, der gør alt for sine børn, vil hun sikkert gerne vide, at hun kan få hjælp til at snakke på en god måde med jer børn om skilsmissen.
Jeg tænker også, at det kunne være en god idé for dig at snakke med din klasselærer. Hvad tænker du om det? Din lærer kender også meget til børns problemer ved skilsmisse. Din lærer har tavshedspligt, så der ikke bliver fortalt noget videre, du ikke vil have.
Din lærer vil også bedre kunne forstå, hvordan du har det i det hele taget, hvis du fortæller, at din mor og far måske skal skilles.  Det er vigtigt, at din lærer ved, hvad du oplever er svært derhjemme.
Din lærer vil også kunne hjælpe dig med, hvordan du kan fortælle det til din klasse eller til en af dine bedste veninder i klassen, hvis du får lyst til det på et tidspunkt.
Jeg håber virkelig, at du har fået mod på at få hjælp og støtte af nogle voksne.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen