Skilsmisse=nyt helvede

Mine forældre blev skilt da jeg var ca. 6 har det virkelig svært skulle flytte og skifte skole

i min nye skole måtte jeg ændre mig og mit liv får at få venner ser næsten aldrig min far

HJÆLP MIG!!!

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Sikke en stor omvæltning du har været igennem. Nyt hjem, ny skole og nye venner og så en skilsmisse. Jeg kan godt forstå du synes det er svært!

Det kræver meget energi at skulle starte forfra på den måde. For mange der oplever sådan noget kan det være svært at følge med. Måske kan man lige pludselig ikke kende sig selv længere, fordi alt er anderledes – også det man laver og kan lide og dem man er sammen med.

Nogle gange kan man også føle at man skal være på en bestemt måde før folk vil være sammen med en. Måske er det det du har oplevet? Men tit er det kun noget man selv tror. De er ikke sikkert at andre lægger mærke til det. De kender dig for den du er nu.

Jeg kan godt forstå, det har været vigtigt for dig at få nye venner efter du flyttede. Og du har nok gjort et stort arbejde for at få de venner, du har nu og for at de kan lide dig? Måske du nu kan prøve at vise lidt mere af hvem du også er, hvad du kan lide at lave og interesserer dig for?

Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan det er i den vennegruppe du har. Eller måske kan du tale med en eller to af dine venner, som du har det bedst med. Men mon det kunne være en mulighed?

Jeg har talt med mange børn, der også har forældre, der er blevet skilt. Det kan være meget svært at vænne sig til. Mange er meget kede af det i lang tid. Og nogle vil altid være lidt kede af det over det.

Mange af de børn, jeg har snakket med, synes det hjælper at fortælle nogen om, hvordan man har det. Mon der også er nogen du snakker med om, hvordan du har det med at dine forældre ikke er sammen mere?

Mon du kan snakke med dine forældre om det? Eller måske en sød lærer på skolen? Jeg ved at nogle skoler har nogle grupper, hvor man kan snakke med andre børn, der også har prøvet at deres forældre er skilt. Det hedder skilsmissegrupper. Mon der er sådan en på din skole? Det vil din klasselærer vide, hvis du spørger.

Måske du kan fortælle din mor om dine tanker? Man børn synes det kan være nemmere at vise det brev de har skrevet til børnetelefonen og vores svar. Måske det kan være en ide for dig?

Det kan også være du hellere vil snakke med en anden sød voksen? Måske en anden fra din familie?

Jeg kan godt forstå, du synes det er svært at du næsten aldrig ser din far. Mon du har snakket med dine forældre om, at du gerne vil se din far mere?

Måske bor i langt væk fra hinanden, så det ikke kan lade sig gøre. Men måske der så er andet i kan gøre? Måske i tale mere i telefon eller på skype? Eller måske i kan lave noget sammen kun jer to, når du besøger ham? Måske kunne han også komme og besøge dig nogle gange?

Du skal vide at du har ret til at fortælle dine forældre, hvis du gerne vil se din far mere. Det hedder ‘initiativ-ret’. Det betyder man indkalder dine forældre til et møde, hvor de skal snakke sammen med en rådgiver fra Familieretshuset om, at du gerne vil se din far noget mere. Så må de bagefter beslutte om det kan lade sig gøre.

Du kan læse mere om din initiativ ret og andre ting, når forældre skilles her på: Mig i midten.dk

Det er også muligt at få hjælp af en voksen fra BørneTelefonen til at tale med kommunen. Det hedder en bisidder. Du kan få en bisidder ved at ringe til BørneTelefonen på tlf 116 111. Du kan også se film om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig: Bisidder fra BørneTelefonen

Jeg håber, du kan få tale med din mor eller far – eller en helt anden – om det du fortalte mig. Husk du altid kan ringe eller skrive til BørneTelefonen 116111, hvis du stadig ikke ved, hvad du skal gøre, eller vil tale om noget andet.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier