Brev
Skilsmissebarn
min mor og far er blevet skilt. vores ordning er 2 uger hos hver forælder og så skift. jeg hader denne ordning. jeg hader at skulle slæbe rundt på tøj, min guitar, skolesager og alt det pis hele tiden. min mor har mere styr på tingene end min far.
min far er ofte hidsig. jeg vil ønske, at jeg kunne bo hos hende mest, og det ved hun også godt. det har jeg fortalt hende. men at skulle fortælle min far at jeg hellere vil bo hos mor, det er for håbløst. jeg tør simpelthen ikke… er bange for hans reaktion. og min samvittighed bagefter.
lige nu – her, 29. januar, kl. 19:54 sidder jeg, på mit værelse, min far og mor taler i telefon om ordningen inde i stuen. jeg er så bange for hvad der sker, når han kommer ind til mig igen. jeg er bange for at mor har fortalt det hele om mig. og jeg er bange for, at han bliver hidsig. det går altid ud over mig når han er vred. og jeg er så bange for ham når det er. alt er så håbløst…
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 årNår jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er rigtig godt, at du har fået fortalt din mor om problemerne med din samværsordning. Selv om du er bange for din fars reaktion, og selv om du er bange for, at du måske får dårlig samvittighed, har du gjort det. Det er sejt.Jeg synes også, det lyder helt rigtigt, at det er din mor, der får talt med din far om det, for det er altså de voksnes ansvar at få lavet den bedst mulige samværsordning.Nu er dine forældres samtale forlængst overstået, og jeg håber for dig, at din fars reaktion var ordentlig. Hvis ikke, synes jeg, at det yderligere understreger, at du har bedst af at bo hos din mor.Selvfølgelig er din far skuffet - og måske også vred – over, at det ikke fungerer, som han havde håbet på, men det er ikke i orden, at det går ud over dig. Den skuffelse og vrede må han placere et andet sted, for det er altså børnenes trivsel, der kommer i første række ved skilsmisse.Så selv om det er svært for dig lige nu, lyder det til, at du har gjort det rigtige for dig selv, og heldigvis støtter din mor dig. Jeg håber for dig, at din samværsordning bliver ændret, så du kan trives med den.Du skal vide, at hvis du har brug for det, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver eller du kan logge på BørneChatten og skrive med en, hvis du har brug for det.Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.