Brev
Skilsmissebarn – med stort S.
Først vil jeg gerne lige takke for jeres gode råd herinde! De har virkelig hjulpet mig igennem nogen hårde tider. Jeg er en 16 årig pige, som har en del problemer med mine forældre.
Mine forældre blev skilt da jeg var 9 mdr. gammel. (Min far havde været min mor utro med hans nuværende kone, L) Jeg har aldrig haft et super godt bånd til min far. Min mor har fortalt mig historier fra da jeg var helt lille. Jeg græd, og holdte fast i hende, og ville ikke give slip på hende, når hun skulle aflevere mig hos min far. Og her snakker vi allerede 3 års alderen. Det er så bare blevet værre, og værre.
Da jeg var lille var jeg hver anden weekend hos min far, og ellers boede jeg hos min mor. En dag slog det helt klik for mig, da jeg skulle sove hos min far. Jeg skreg og græd i timevis, og til sidst gav han op, og ringede til min mor, og sagde at hun skulle komme og hente mig – siden dén dag har jeg ALDRIG sovet der. Jeg var otte år, da det skete.
Da jeg så blev teenager er tingene blevet mere indviklet. Min far forstår mig ikke sådan rigtig, fordi han aldrig er sammen med mig, og ser hvordan jeg virkelig er osv. Jeg kommer kun hos ham én gang om ugen. (Vi bor i samme by, 200 m. fra hinanden) MEN mine forældre kan OVERHOVEDET ikke sammen.
Da jeg blev konfirmeret i 2010, var mit største ønske at have begge mine forældre der til min ‘fest’ senere på dagen. Men min far ville simpelthen ikke være i samme rum med min mor. De bagtaler hinanden, imens jeg er der. Som om de prøver at vise mig hvem af dem der er bedst. De konkurrerer ligesom med hinanden om mig, på en eller anden måde.
Jeg har længe haft en virkelig mærkeligt forhold til min far. I nogen perioder, hader jeg ham virkelig – ja, jeg hader min egen far til tider. Det er ikke bare det normale teenagepladder, jeg mener det. Han har virkelig svigtet mig mange gange, og jeg føler at jeg ikke er god nok. Jeg har hele mit liv følt at jeg har skulle leve op til min fars forventninger, og har altid prøvet at gøre ham stolt af mig – bare én gang, men det er ikke rigtig lykkedes for mig endnu. Andre gange elsker jeg ham. Fordi han kan være rigtig sød overfor mig osv.
Men i sidste ende er det egentlig bare ‘fedteri’ fordi han ved at jeg bare kan sige at jeg ikke vil være hos ham mere. Han har selv sagt at han godt ved at jeg kun er til låns. Jeg ville bare ønske at mine forældre kunne sammen, at jeg havde et rigtigt far-datter forhold, og at det bare var som en helt normal skilsmisse familie.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Jeg har prøvet alt med min far. Jeg har prøvet at fortælle ham hvordan jeg har det, men han har tit bare grint af mig…. Så jeg har givet op. Hvis jeg skal tale med ham om tingene, hvilket er noget som ligger rigtig dybt, og som virkelig rører mig… så begynder jeg straks at græde.
Det værste er bare at min mor tit fortæller mig at jeg ligner min far.. og det vil jeg altså ikke. Jeg vil ikke være som min far. Men der er også nogen ting ved min mor: Hun har et frygteligt temperament. Hun er en tikkende bombe. Hun eksploderer virkelig! Jeg har desværre ‘arvet’ hendes temperament, men som hun selv siger, så er jeg rigtig god til at styre det.
Det er hun virkelig ikke! Hun gør mig bange, og det skræmmer mig at jeg skal være bange for min egen mor, når hun bliver sådan. Hun har engang været så hidsig, at hun smækkede døren så hårdt at håndtaget faldt af. Hun har også engang mistet kontrollen, hvor hun så gav mig en lussing (Det har hun kun gjort den ene gang, og hun undskyldte mange gange, og begyndte at græde) Det er bare som om at hun bliver en anden når hun bliver sur. Det er slet ikke min mor jeg snakker med… det er et eller andet ubehageligt væsen.
Jeg forstår det virkelig ikke. Jeg har prøvet at konfrontere hende med det, men hun virker sådan lidt “hvad snakker du dog om??!” når jeg siger det. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre ved det problem. Papforældre: Jeg har til tider nogen rimelig irriterende papforældre. Jeg har førhen slet ikke kunne være alene hjemme med min papfar, uden at skændes groft med ham! Det var virkelig forfærdeligt.
Nu har vi det okay sammen, heldigvis for det da. Men han har bare nogen virkelig sjove holdninger nogengange, og hvis jeg kommenterer det, så flipper han bare helt ud…. Han prøver også nogengange at bestemme over mig, hvilket irriterer mig. Det kan godt være at han er min mors mand, men han er ikke min far. Han har ikke noget at skulle have sagt. Jeg var der før ham, og han har ‘købt’ sig til rollen som min papfar. Jeg har dog aldrig sagt det til ham.. Men inderst inde så irriterer det mig virkelig! Han ved bare lige hvilke knapper han skal trykke på, og han gør det!
Min papmor har lige fået konstateret brystkræft. Det er virkelig svært at håndtere. Heldigvis har jeg nogen rigtig gode venner og veninder som jeg kan snakke med, og som er der for mig. Min papmor er også den type, som er rigtig åben om alting, så hun har intet imod at snakke om det – hun tager det faktisk rigtig pænt. Hun er lige startet på sin kemo… Når jeg kigger på hende, forestiller jeg mig helt automatisk hvordan hun ville se ud, uden hår.. øjenvipper og måske øjenbryn. Lige nu kan man jo ikke se at hun er syg, men man kommer til det. Og det sårer mig virkelig!
Hele processen vil tage op til et år, og det er altså bare lang tid at skulle have en så tæt på en, som er syg. Jeg tænker også hele tiden, hvis det var min egen mor. Eller endda mig selv. Min faster har haft brystkræft, i rigtig svær grad.. og jeg ligner rigtig meget min faster – og derfor kan jeg ikke lade være med at tænke den tanke at jeg kunne få det osv. Jeg ved ikke hvad I skal kunne hjælpe mig med. Jeg har bare brug for lidt ‘stabilitet’ omkring mine forældre, sygdommen, og problemerne derhjemme. Så det ville være rart med nogen råd på vejen.
Knus S.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S Mange tak for dit brev hvor du beskriver din situation og dine følelser. Jeg synes, du er rigtig god til at beskrive hvordan du har det og hvilken situation du står i. Jeg får som læser et godt indblik i dit liv. Tak for det. Du er i en situation hvor dine forældre er skilt og begge har en nypartner, du skal forholde dig til. Det lyder som om det nogen gange er en smulesvært for dig at finde rundt i? Især fordi det lyder til, at det aldrig har fungeret særlig godt med din og din fars forhold. Mon jeg har ret i det? Det lyder rigtig belastende, at dine forældre hver især taler så negativt om hinanden, og at de ikke har kunnet samarbejde bedre efter skilsmissen. Det må være svært for dig at være i, fordi du egentlig har mest brug for, at alle behandler hinanden med respekt?Jeg gætter på, det er svært for dig at få at vide "du ligner din far" - fordi din mor samtidig giver  udtryk for at hun ikke kan lide din far? Måske kan det give en følelse af, at hun så heller ikke kan lide dig? Er det mon sådan for dig? Måske skulle du prøve at forklare hende det (hvis det altså er sådan, du har det)? Måske kunne det få din mor til at tænke sig lidt mere om, inden hun taler..? (Evt. kunne du vise hende dit meget fint formulerede brev til BørneBrevkassen, sammen med vores svar? Det gætter jeg på ville sætte mange tanker igang hos hende...)Jeg kan ikke vide det, men jeg tænker på, om du har en lærer eller en anden voksen, du kan tale med i forhold til dit dilemma? Evt. en i familien? Nogle gange kan det nemlig være rart at få en udefra til at hjælpe sig med at forklare ens forældre, hvordan man har det. Ville du mon have mod på det? - På at bede en voksen om at hjælpe dig med at få sagt til dine forældre, at du har brug for at tingene forandrer sig?Jeg ved ikke, hvor du er i forhold til skole og uddannelse, men hvis det er økonomisk muligt, kunne det evt. være en ide for dig at komme på efterskole for at komme lidt væk i en periode?? Jeg ved, at der er få efterskoler der tilbyder 11. klasse. Det er alt sammen noget din UU vejleder, kan hjælpe dig med at undersøge. Din lærer kan oplyse dig om, hvem din UU vejleder erAlternativt kan du også rette henvendelse til din kommune - der skal tilbyde rådgivning til børn og unge under 18. Det kan både være anonymt eller til din families sagsbehandler. Jeg ved ikke hvilken by du bor i, men de fleste kommuner har noget man kalder et familieværksted/ familiehus. Din sagsbehandler kan evt. hjælpe dig med at få kontakt, hvis du tror, det ville være godt for dig og din familie at få noget hjælp fx i form af nogle samtaler. På et familieværksted kan hele familien få hjælp til at være sammen på en positiv måde. Er det mon sådan noget du efterlyser i forhold til din egen familie?Jeg vil gerne motivere dig til, under alle omstændigheder at du deler dine tanker med dine forældre så de kan støtte dig i dine følelser og oplevelser. (Fordi jeg tror, det er nødvendigt, at de ved hvordan jeres familiesituation påvirker dig.) Jeg gætter på at din mor vil blive overrasket og måske og lidt rystet over, at hendes vredesudbrud indimellem kan få dig til næsten at blive bange for hende.) Det kan for nogen være en barsk oplevelse at være tæt på et kræft forløb. -Det kan være barskt at se dem man holder uendeligt meget af være syge. Og det er helt naturligt, du får tanken: " tænk hvis det bliver mig" - Måske kunne du tage  kontakt til kræftens bekæmpelse på nedenstående link? Der er der mulighed for at du kan dele dine tanker med voksne og andre ligestillede i forbindelse med kræft. Kunne det være en mulighed for dig at tale med din mor om det? At du er bange for det. At du er bange for det kan ske for din mor? eller ske for dig senere i livet?http://www.cancer.dk/omsorg/sorggrupper+boern+unge/sorggrupper+kort.htmJeg kan godt forstå du har brug for stabilitet, det har de fleste mennesker. Når man er 16 år, sker der som regel ekstra mange ting indeni. Man udvikles og det hele kan virke meget forvirrende. Jeg kan naturligvis ikke vide om det er sådan du har det? - Men det er der mange unge der har. (Godt at du tager højde for at det ikke er sikkert, det er sådan hun har det.)Hvis du har brug for at tale med en voksen, enten fordi du ikke lige ved hvordan du skal gribe det hele an, eller fordi du har brug for at lette dit indre, skal du vide at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der er voksne, der gerne vil lytte til dig, og som gerne vil hjælpe dig med at finde ud af, hvad der kan være godt for dig i den situation, du står I. Alternativt kan du også logge på chatten her på hjemmesiden, hvis du har det bedre med det.Tak for din ros til BørneBrevkassen, det er dejligt at vide du har kunnet bruge rådene, i den situation, du stod i.De bedste hilsner BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.