Brev
Skilsmisse og sorg
Hej,
nu skal i hører mine forældre er skilt, det har de været i godt 6 år nu, jeg bor stadig en uge hvert sted hvilket jeg har det fint med… Sådan da.
Min mor har en kæreste og samlet set har de været kærester i 2 år ca. De var sammen for noget tid siden, så slog de op og ca. Et år efter fandt de sammen igen.. Men lidt inde i forholdet for anden gang kunne jeg mærke at stemningen blev trykket her hjemme, og nogle gange skændtes de virkelig højt og det kunne vare en hel aften og virkelig ødelægge min dag..
Nogle gange blev det ogs ved om natten og min mor blev sur hvergang hun var i hans selskab. Det viste sig så at han havde været hende utro.. Og så en dag var han der ikke, og oftere og oftere var han bare lige oppe og besøge sin mor i en uge..jeg kunne mærke min mor bare blev mere og mere depri..
Nu har de så aftalt at prøve igen og gi det en chance.. Men jeg syntes ikke han fortjener hende! I starten kunne jeg godt lide ham men jeg er begyndt at hade ham mere og mere.. Og jeg har lyst til at jagte ham væk, for min mor, hun fortjener meget bedre end en idiot der ikke værdsætter hende nok til at kunne holde sig til hende og KUN hende.
Og selvom de prøver at finde ud af det, kan jeg stadig mærke at min mor er meget surere end hun var før ham. Og så er der lige en anden ting, i en alder af elleve, efter jeg vidste alt det der og blomsterne og bierne, hørte jeg for første gang en nat min mor og hendes ex ha sex! Og det skræmte mig inderligt! Og jeg har fortalt hende at jeg ikke kan lide det, og hun siger jeg bare skal lukke døren til mit værelse… Og så sent som i nat hørte jeg det igen (det er sket et par gange nu) og jeg hader det virkelig og jeg bliver sur på hende, for jeg har flere gange spurgt om de ikke for fucking bare kan gøre det de 14 dage om måneden hvor jeg er ved min far? Eller når jeg sover hos en veninde..
For jeg har også altid svært ved at falde i søvn om aftnen fordi jeg er bange for at vågne op til det igen.. Det er kun sket 6 gange inden for 3 år men det sårer mig stadig… Og hun begynder at sige til mig at hun tror at jeg sidder og lytter og venter på at det sker så jeg kan konfronterer hende med det..
Eller det sir hun ihvertfald når jun blir sur på mig over at jeg er sur over det.. Og det gør mig bare endnu mere sur at hun gør det med en som ikke engang fortjener hendes blik!…. Og vi har altid været tætte mig og min mor men inden for det seneste 2 år er det bare gået ned af bakke og jeg græder tit over det når hun ikke er hjemme…men min mor er ogs forståelig over for det og snakker med mig, men når hun er sur og jeg er sur går det over gevind for vi har samme temperament..
Jeg hader det virkelig! Please hjælp mig jeg har brug for en voksens synspunkt som jeg kan bruge til noge.. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Jeg kan godt forstå, hvis du søger en slags ’oversættelse’ af, hvad det er der sker… Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at skrive, hvad jeg tænker, når jeg læser dit brev.
For det første så forstår jeg godt, at du er vred på din mors kæreste, for jeg tænker, at det er meget naturligt at have lyst til at forsvare og beskytte dem, som man elsker. Når det så er sagt, så tænker jeg, at det kan være en lige så stor opgave at bakke sine nærmeste op, når de tager nogle valg, selvom man ikke er enig med dem. Derudover vil jeg også sige, at jeg jo ikke synes, det er dit ansvar at passe på din mor, fordi hun er den voksne, og det er hendes opgave at sørge for, at du har det godt derhjemme.
Du skriver, at I har et godt forhold til hinanden, hvor I kan snakke godt sammen… Jeg tænker på, om du har prøvet at snakke med hende om, hvor svært du synes det er? -Altså på et tidspunkt, når I ikke er vrede..? Gad vide, hvordan hun reagerer, når (hvis?) du siger noget?
Jeg synes faktisk, du er rigtig god til at forklare, hvordan du har det på skrift, så måske kunne det være en mulighed for dig at prøve at skrive et brev til din mor? Hvad tænker du om det? En af fordelene ved at skrive det ned kan være, at du får lov at ’tale ud’, og det giver også din mor mulighed for at tænke over, hvordan hun vil snakke med dig om det… Det er nemlig tit sådan, ligesom du selv har oplevet det, når I skændes, at man i vrede kan komme til at sige tingene på en måde, som gør den anden ked af det, selvom det er ikke er det man ønsker. Kan du genkende det?
I et brev ville du måske nemmere kunne forklare, at du ville ønske, at hun og hendes kæreste prøvede at dæmpe sig lidt, når de har sex, fordi du synes, det lyder voldsomt. Jeg tænker også, at du kunne foreslå din mor, at I to sammen kan gå en hyggelig tur i sneen og får snakket om alle mulige ting og måske runde turen af med en tur på café… En gang imellem kan det hjælpe til at få en rolig snak om tingene, hvis man ikke er hjemme og kan ’smække med døren’, fordi man er sur. Hvordan tror du, det ville virke for jer? Måske kunne det være rart for dig at få sagt til din mor direkte, at du savner jeres tætte forhold..?
Nu ved jeg ikke, hvad du tænkte, da du beskrev din deleordning… Men når du skriver, at du har det OK med at være en uge skiftevis hos din mor og far, så spekulerer jeg på, om det måske er tid til, at du skal tale med dine forældre om, at I kunne fordele din tid sammen med dem på en anden måde? Ville du have lyst til det? Det kan være, du synes, det er svært, fordi du ikke vil gøre din mor ked af det..? Det kan også være, du har et indtryk af, at hun ville kunne forstå dig?
Jeg vil her til sidst fortælle dig om muligheden for at ringe til BørneTelefonen. Det kan være rart for nogle at vende situationen med en voksen, og måske bare øve sig i, hvordan du kan få det sagt til din mor på den måde, du gerne vil sige det. Ville du have lyst til det? Du kan ringe på 116 111. Rådgiveren har her mulighed for at spørge lidt mere ind til dine tanker og følelser, og kan måske ud fra det komme med nogle andre forslag og synspunkter, end dem jeg har haft mulighed for at skrive til dig i mit svar.
Jeg håber, du kan finde en hjælp i mit svar til at finde ud af, hvad der kan støtte dig i at få snakket med din mor.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.