Brev
skilsmisse og depression
kære brevkassen
Mine forældre fortalte at de skulle skilles her for et halvt år siden. Jeg efterhånden kommer over det og plejer at være glad som jeg plejer. Men her på det sidste er jeg begyndt nogle gange at bryde helt i gråd. Det er ikke kun det at mine forældre skal skilles.
Jeg føler ikke lyst til at være sammen med nogle af mine veninder, eller at snakke med nogen. Jeg bliver let jaloux på mine veninder fordi de får nyt tøj ofte og det gør jeg ikke da mine forældre jo skal skilles og der skal bruges mange penge på ny bolig osv. Jeg er ked af det hele tiden og føler ikke at der er noget at se frem til. Jeg har mest lyst til slet ikke at være her. Jeg mener ikke at begå selvmord men jeg føler bare ikke at der er nogen grund til at jeg er her da jeg alligevel går og er trist hele tiden.
Jeg er også begyndt at tage på i vægt, og det er først rigtigt gået op for mig nu når jeg kigger mig i spejlet. Jeg bliver sur på mig selv over at jeg ikke er stoppet med at spise så meget slik og chokolade. Siden at mine forældre fortalte at de skulle skilles har jeg taget 5 kilo på i vægt. Normalt har jeg ret svært ved at tage på i vægt.
Jeg enormt ked af det hele og ved faktisk ikke helt hvad jeg skal gøre af mig selv. Hvorfor føler jeg sådan hele tiden? og hvordan bliver jeg i godt humør igen? og kan det være fordi at jeg måske har fået en depression ?
hilsen stenbukken
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære "Stenbukken", pige på 13 år, tak for dit brev med overskriften "skilsmisse og depression".
Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, sådan som situationen er lige nu hjemme hos jer - og som den har været det sidste halve år, hvis jeg har forstået dit brev rigtigt...
Du spørger, om du har fået en depression. Det tror jeg ikke, du har - (men det er vigtigt for mig at sige, at man ikke kan stille en diagnose ud fra et brev.) Jeg tror, at din tristhed er en almindelig reaktion på, at det har været en hård periode. Det virker som om, der er stor usikkerhed i jeres familie om, hvad der skal ske i forbindelse med dine forældres skilsmisse - og et halvt år er lang tid at leve med denne usikkerhed.
Så det er forståeligt, at du reagerer, som du gør med at være ked af det, ikke have lyst til at være sammen med andre og måske trøstespise.
Du vil gerne være i godt humør igen og holde op med at trøstespise. Det kan jeg godt forstå. Jeg tror, en vigtig vej hertil vil være, hvis du kan få afklaret, hvad der skal ske. Måske vil det hjælpe med til at gøre usikkerheden mindre, hvis du f.eks. talte med dine forældre om, hvad de forestiller sig skal ske? Du kan fx prøve at spørge dem - om de har nogle tanker om, hvem du skal bo hos og om det evt. betyder, om du skal flytte. Det er måske sådan nogle tanker, du også går med? Jeg tror også, det vil være godt, hvis du er åben omkring, at du er meget ked af det.
Nogle børns synes, det kan være svært at tale med deres forældre om det, hvis de ikke selv taler om situationen. Jeg ved at mange så i stedet går til bedsteforældrene, som tit kan være en god støtte. Det kan du måske overveje om ville være en god ide for dig... Evt. kunne du vise dem en kopi af dit brev til BørneBrevkassen, hvor du jo rigtig fint fortæller, hvordan du har det.
Ellers kunne det måske være godt for dig at tale med en rådgiver på BørneTelefonen om, hvordan du helt konkret kan gøre noget for at gøre usikkerheden mindre? Du kan måske også vise dine forældre dette brev, hvis det kan gøre det lettere for dig, at komme i gang?
Mange hilsner
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.