Brev
Skilsmisse og dårligt selværd
Hej Børnetelefonen.
Jeg har det virkelig dårligt for tiden. Der er sket meget gennem mit liv, som fylder rigtig meget inden i mig. Det er fx at mine forældre er gået fra hinanden for snart 8 år siden. Mor og far kan overhovedet ikke snakke sammen, da de nemt kommer op at skændes. Det går ofte ud over mig, også skal jeg høre på de grimme ting mor siger om far og omvendt. Jeg føler, at jeg har også været budbringer, fordi det åbenbart har været det nemeste for dem begge to, men så står jeg der som en lus mellem to negle og det har også været meget svært for mig.
Er ked af det går ud over mig, og at det er mig der skal indblandes i deres konflikter. Jeg har mange gange sagt til dem at jeg ikke vil høre på det, og det gør mig ked af det, når de snakker grimt om hianden. Men de forstår det ikke, og bliver ved og ved. Jeg har forsøgt at snakke med en fra min familiemedlem om det jeg går og kæmper med, men jeg føler ikke rigtig hun gider det, da hun aldrig spørger ind til hvordan jeg har det, men at det altid er mig der skal komme til hende, og jeg gør alt for ikke at føle mig påtrængende.
Jeg ligger ofte om aftnen og er rigtig ked af det og kan ikke sove. Mit overskud samt mit selvværd er helt i bund. Jeg har føler mig mindre værd end alle andre, og jeg hviler ikke i mig selv. Jeg prøver hele tiden at gøre mere for at være mere, bedre, men det er rigtig hårdt. Jeg bliver nemt fåvirket af stemningen der hvor jeg er, og hvordan folk snakker til mig. Jeg føler mig træt hele tiden, og får mindre lyst til alt muligt.
Håber i kan hjælpe!!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16 årige pige
Tusind tak fordi du skriver til BørneTelefonen og deler din historie med os. Det er helt forståeligt, at du bliver ked af det og føler dig som en lus mellem to negle, når dine forældre skændes og taler grimt om hinanden til dig. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig, så godt som jeg kan.
For det første synes jeg, at du har gjort det helt rigtige ved at sige til dine forældre, at du ikke vil høre på det. Det er virkelig godt gået. Det er ikke alle, der tør det. Hvis det sker igen, så kan du måske sige, at du er nødt til at gå, for du kan ikke holde til at de taler grimt om hinanden. At det er for hårdt for dig, og de må tale med hinanden, deres voksenvenner eller måske få hjælp til deres konflikter og samarbejde i https://familieretshuset.dk/ (tidligere hed det Statsforvaltningen).
For det andet synes jeg, at du virker som en pige, der ikke giver op. Du skriver, at du har forsøgt at snakke med en fra din familie. Det er et super flot initiativ – også selvom det måske ikke virker som om, at hun gider det.
Det er ikke okay, at din mor og fars skænderier går ud over dig. Det er deres opgave at sørge for, at du har det godt derhjemme. Det lyder som om, at det er lidt svært for dem, og at de har lidt svært ved at holde dig uden for konflikterne.
Det kan godt være svært for forældre at forstå, hvor meget det egentlig kan påvirke barnet, og hvordan barnet har det. Derfor vil jeg råde dig til at blive ved med at sige til dem, at det gør dig rigtig ked af det. Måske vil det hjælpe dig, hvis du viste mor eller far dit brev og mit svar?
Næste gang du taler med din mor eller far og fortæller dem, hvordan du har det, så kan du også sige til dem, at de er velkommen til at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57. Her kan de få gode råd til, hvordan de kan blive bedre til at tage hensyn til dig.
Jeg tænker også på, hvordan du mon synes, at det har været at tale med dit familiemedlem om det, du går og kæmper med? Selvom det kan virke som om, at hun ikke gider det, er det ikke sikkert, at det er sådan.
Hvis hun er god at tale med, så tror jeg, at jeg ville blive ved med at prøve at tale med hende – også selvom det måske kan føles som om, at man er påtrængende.
Hvis jeg var dig, tror jeg også, at jeg ville forsøge at tale med nogle andre om det. Det er utroligt vigtigt at få talt om det, så du ikke går og bærer på det helt alene og bliver mere og mere påvirket. Måske har du allerede snakket med andre om det?
Det kunne fx være nogle af dine venner. Mange børn og unge synes, at det er rart at dele tankerne med sine venner. Både fordi det kan være en stor lettelse at få det ud af hovedet, men også fordi dine venner kan være en god støtte for dig, når det er svært.
Men det kan også være, at du kan tale med en anden voksen om det fx en fra din skole? – En lærer eller en anden ansat. Det er hverken din skyld eller dit ansvar, at dine forældre har svært ved at tage hensyn til dig, når de har konflikter. Det er de voksnes ansvar. Du har også mulighed for at få hjælp til, at dine forældre skal mødes i Familieretshuset og snakke sammen. Du kan ringe ind til børnenes skilsmissetelefon og snakke med en rådgiver om situationen på 20 600 550 111-16 mandag til fredag. Du kan læse mere om det på: https://migimidten.dk/
Derfor er det måske en mulighed for dig at tale med en anden voksen og fortælle, hvordan du går og tænker og føler. Du kan fx fortælle, at du føler, at din mor og far ikke forstår, hvor ked af det, det gør dig. Du kan også fortælle, at du føler, at dit overskud og selvværd er i bund, at du føler dig mindre værd end andre, og at du har brug for, at den voksne hjælper dig. Tror du, at det ville være en mulighed for dig?
Jeg kan sagtens fornemme, at det er en rigtig svær situation for dig. Men det er meget imponerende, at du allerede har gjort så meget selv for at løse det – på trods af, at det er de voksne, der skal passe godt på dig, sørge for, at du har det godt og hjælpe dig, når du synes, at det er svært.
Jeg håber, at du vil overveje at forsøge at tale med dine forældre igen eller vise dem dit brev og mit svar. Jeg håber også, at du vil overveje at tale med dit familiemedlem igen eller fortælle det til en anden voksen, du kender, så du kan få hjælp til at få det bedre. Jeg synes i hvert fald ikke, at du skal gå og have det dårligt længere, føle dig træt og have mindre lyst til alt muligt.
Husk du er god nok, præcis som du er.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.