Skilsmisse og dårligt selværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16 årige pige

Tusind tak fordi du skriver til BørneTelefonen og deler din historie med os. Det er helt forståeligt, at du bliver ked af det og føler dig som en lus mellem to negle, når dine forældre skændes og taler grimt om hinanden til dig. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig, så godt som jeg kan.

For det første synes jeg, at du har gjort det helt rigtige ved at sige til dine forældre, at du ikke vil høre på det. Det er virkelig godt gået. Det er ikke alle, der tør det. Hvis det sker igen, så kan du måske sige, at du er nødt til at gå, for du kan ikke holde til at de taler grimt om hinanden. At det er for hårdt for dig, og de må tale med hinanden, deres voksenvenner eller måske få hjælp til deres konflikter og samarbejde i https://familieretshuset.dk/ (tidligere hed det Statsforvaltningen).

For det andet synes jeg, at du virker som en pige, der ikke giver op. Du skriver, at du har forsøgt at snakke med en fra din familie. Det er et super flot initiativ – også selvom det måske ikke virker som om, at hun gider det.

Det er ikke okay, at din mor og fars skænderier går ud over dig. Det er deres opgave at sørge for, at du har det godt derhjemme. Det lyder som om, at det er lidt svært for dem, og at de har lidt svært ved at holde dig uden for konflikterne.

Det kan godt være svært for forældre at forstå, hvor meget det egentlig kan påvirke barnet, og hvordan barnet har det. Derfor vil jeg råde dig til at blive ved med at sige til dem, at det gør dig rigtig ked af det. Måske vil det hjælpe dig, hvis du viste mor eller far dit brev og mit svar?

Næste gang du taler med din mor eller far og fortæller dem, hvordan du har det, så kan du også sige til dem, at de er velkommen til at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57. Her kan de få gode råd til, hvordan de kan blive bedre til at tage hensyn til dig.

Jeg tænker også på, hvordan du mon synes, at det har været at tale med dit familiemedlem om det, du går og kæmper med? Selvom det kan virke som om, at hun ikke gider det, er det ikke sikkert, at det er sådan.

Hvis hun er god at tale med, så tror jeg, at jeg ville blive ved med at prøve at tale med hende – også selvom det måske kan føles som om, at man er påtrængende.

Hvis jeg var dig, tror jeg også, at jeg ville forsøge at tale med nogle andre om det. Det er utroligt vigtigt at få talt om det, så du ikke går og bærer på det helt alene og bliver mere og mere påvirket. Måske har du allerede snakket med andre om det?

Det kunne fx være nogle af dine venner. Mange børn og unge synes, at det er rart at dele tankerne med sine venner. Både fordi det kan være en stor lettelse at få det ud af hovedet, men også fordi dine venner kan være en god støtte for dig, når det er svært.

Men det kan også være, at du kan tale med en anden voksen om det fx en fra din skole? – En lærer eller en anden ansat. Det er hverken din skyld eller dit ansvar, at dine forældre har svært ved at tage hensyn til dig, når de har konflikter. Det er de voksnes ansvar. Du har også mulighed for at få hjælp til, at dine forældre skal mødes i Familieretshuset og snakke sammen. Du kan ringe ind til børnenes skilsmissetelefon og snakke med en rådgiver om situationen på 20 600 550 111-16 mandag til fredag. Du kan læse mere om det på: https://migimidten.dk/

Derfor er det måske en mulighed for dig at tale med en anden voksen og fortælle, hvordan du går og tænker og føler. Du kan fx fortælle, at du føler, at din mor og far ikke forstår, hvor ked af det, det gør dig. Du kan også fortælle, at du føler, at dit overskud og selvværd er i bund, at du føler dig mindre værd end andre, og at du har brug for, at den voksne hjælper dig. Tror du, at det ville være en mulighed for dig?

Jeg kan sagtens fornemme, at det er en rigtig svær situation for dig. Men det er meget imponerende, at du allerede har gjort så meget selv for at løse det – på trods af, at det er de voksne, der skal passe godt på dig, sørge for, at du har det godt og hjælpe dig, når du synes, at det er svært.

Jeg håber, at du vil overveje at forsøge at tale med dine forældre igen eller vise dem dit brev og mit svar. Jeg håber også, at du vil overveje at tale med dit familiemedlem igen eller fortælle det til en anden voksen, du kender, så du kan få hjælp til at få det bedre. Jeg synes i hvert fald ikke, at du skal gå og have det dårligt længere, føle dig træt og have mindre lyst til alt muligt.

Husk du er god nok, præcis som du er.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier