Skilsmisse livet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige

Tak for dit brev. Det er godt, du skriver et brev om dine tanker og følelser. Skilsmisse er en svær ting og rigtig mange vil kunne genkende det, du bliver ked af.

Det er vigtigt at tale med andre om de svære ting. Det er især vigtigt at tale med sine forældre om, hvordan man har det, hvis det er muligt.

Du har fortalt din far, hvad du har det bedst med, når du er hos ham, og han har respekteret dit ønske. Du har selv skabt en “åben dør” ind til din far, ved at være ærlig omkring, hvordan du har det. Det giver dig mulighed for endnu en samtale om det du er ked af.

Har du mon mod på at prøve det?

Mange børn/unge fortæller, om  følelsen af at føle sig alene, når forældres kærester er der. Du fortæller meget præcist, hvordan det er at være dig, Det er en god evne at have, og den kan bruges,  når du beder om hjælp.

Skilsmissen var i marts, så det hele er meget nyt.  Dine forældres forhold til deres kærester er også meget nyt. De bruger tid på at lære hinanden at kende, og finde ud af om de passer sammen. Det kan være en af grundene til at du får en følelse af at være alene. Du har brug for mere tid sammen med dine forældre, for at du kan være tryg og tilpas.

Du fortæller, at du og dine brødre samtidig ikke har kunnet bruge hinanden her i skilsmissen, og om din skuffelse med veninderne.

Jeg tænker på, at de to ting, udover skilsmissen, på en måde skubber til følelsen af at være alene. Kan du følge mig i det?

Når du fortæller, at du har lyst til at blive ved at være lille og blive passet på, fortæller du klart,  at du har brug for at føle dig tæt på dine forældre. Du kan ikke være som en 15 årig, når du kun er 13 år. Jeg er enig i at en 13 årig har langt mere brug for sine forældres nærhed end en 15 årig.

Jeg tror, det bedste sted for dig at starte, er der, hvor du allerede har haft god kontakt – hos din far. Han har vist, at han lytter. Det giver dig tryghed.

Jeg kender ikke dine forældre, men de fleste forældre vil gerne have, at deres barn har det godt. Din far har vist det.

Jeg ved ikke helt, om du også har fortalt din mor, at du ikke kan lide, kæresten sover der? Du er ked af, at han nu skal sove der til en julefrokost. Men hvordan er det ellers?

Mon du kan fortælle din mor, hvordan du har det – evt. vise hende dit brev? Er det en mulighed for dig? Kan I to mon aftale et tidspunkt, hvor I  kan være alene i ro og fred – til en vigtig snak?

Kunne det mon være en mulighed du nævner overfor din far og mor du godt kan bruge lidt alene tid med dem hver i sær, fx lidt tid, hvor I kan julehygge sammen, eller måske gå en tur sammen og få en snak?

Når du skriver: “jeg vil leve”, giver det indtryk af, at du har tænkt dig at kæmpe for at få det bedre. Det er så godt at du har energien.

Du har allerede taget flere skridt på vejen til at få det bedre. Jeg kan læse du også taler med en psykolog, mon du har fortalt psykologen de ting, du har fortalt mig? Hvis det er svært, kan du måske overveje at vise psykologen dit brev til os og mit svar. Det kan måske være en god måde at få taget hul på denne vigtige snak. For jeg håber psykologen, måske også kan være dig en støtte i forhold til at få talt med både din mor og far, så du kan få det bedre.

Jeg tror på, du kan, både fordi du allerede er begyndt og fordi du er meget klar på, hvad du har brug for.

Det kan være en god idé for dig at ringe til Børnetelefonen på 116111, for at prøve at tale direkte med en rådgiver om dine tanker og følelser. De er gode til at lytte og forstå

Jeg håber, svaret kan hjælpe dig videre til tættere kontakt med dine forældre.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier